Västerås, Jönköping, Umeå, Gotland och Malmö inleder nu ett unikt samarbete för att bli bäst i Sverige på rikstäckande hybridmöten. De framgångsrika mötesstäderna utvecklar nu gemensamt sina destinationer för att möta framtidens hybridmöten.
– Coronapandemin har påverkat mötesindustrin enormt och de behov som vi är vana att se hos våra kunder har förändrats. Nu handlar det om att kunna erbjuda nya sätt att mötas och att vi som destinationer står konkurrenskraftiga när fysiska möten är möjliga igen. Det känns riktigt spännande att utveckla ett koncept där vi är flera destinationer som normalt konkurrerat om möten men där vi nu kan hitta lösningar som genererar fler möten till alla våra orter, berättar Sofie Lidholm, utvecklingschef på Visit Västerås.
Samarbetet, som går ut på att erbjuda möteskunder en samordning vid planering och genomförande av nationella hybridmöten med deltagare från hela landet, är under uppstart, men ambitionsnivån inom samarbetet är högt.
– Vi vill vara de självklara destinationerna att välja när man ska samla deltagare från hela Sverige på ett och samma möte men där behovet att ses på samma destination inte finns. Genom att göra våra destinationer till centrala hubbar i olika delar av landet kan mötesarrangörer skapa rikstäckande möten och möjliggöra för många att delta oavsett var i landet de är bosatta, säger Caroline Törnblad, chef för möten och evenemang på Destination Jönköping.
– Vi vill göra det enkelt för den som är mötesarrangör, dessa ska få en kontakt för mötet som kan äga rum på flera olika destinationer. Vi Convention Bureaus kan de lokala företagen; Vilka som kan tekniken, filmningen, sändningen och vilka på destinationerna som kan planera i världsklass. Hybridmöten är hållbara, demokratiska, effektiva och här för att stanna. I framtiden kommer inte alla kunna eller vilja resa till möten på samma sätt. Därför är det här är ett led för oss att anpassa oss till den utvecklingen, säger Frida Lindroth projektledare på Gotland Convention Bureau.
Förutom gemensamma kompetensutvecklingsinsatser tillsammans med arrangörer och anläggningar på respektive ort så planeras inom samarbetet gemensamma säljinsatser för att få möteskunder att lära sig mer om de möjligheter som finns med att arrangera hybridmöten.
– Det finns otroligt många fördelar med att välja en hybridlösning för sitt möte. Hybrida möten möjliggör att mötas fysiskt med det så viktiga nätverkandet och kunskapsutbytet, samtidigt som de omfamnar de digitala fördelarna med ett tydligare hållbarhetsfokus med mindre resande, berättar Gabriella Hed Vall, ansvarig för evenemang och stora möten på Visit Umeå.
Vad som väntar efter coronapandemin vet ingen säkert men mycket pekar på att de fysiska mötena kommer att förändras och redan nu signalerar möteskunder om att de tänker annorlunda för sina framtida möten.
– Så som läget är nu är inga fysiska möten möjliga att arrangera men vi vet också att planeringshorisonten för större möten är lång. Vi kommer inom kort att publicera gemensamma kommunikationsinsatser mot målgruppen mötesbokare och ser fram emot att förhoppningsvis redan under hösten, om riktlinjerna tillåter, att välkomna hybridmöten till våra destinationer, avslutar Johan Menso ansvarig för Malmö Convention Bureau.