Den 11-12 mars kommer Destination Läckö-Kinnekulle finnas på plats i Berlin på ITB mässan som lockar strax över 170 000 besökare. Mässan är världens största fack- och konsumentmässa inom turism och samlar utställare från 180 olika länder varje år.
Den europeiska marknaden har stort intresse av Sverige som besöksmål och det finns tydliga trender som tyder på att allt fler besökare söker information om Sverige, något Destination Läckö-Kinnekulle vill ta vara på.
– Ambitionen är att implementera en mer etablerad närvaro och marknadsföring på den internationella arenan framöver. Där ITB mässan i Berlin blir ett av flera initiativ framöver för att synliggöra destinationen för potentiella internationella besökare säger, Jim Josefsson, vd för Destination Läckö-Kinnekulle i ett pressmeddelande.
– ITB i Berlin är världens största fack- och konsumentmässa inom turism och det är här den internationella branschen möts. För tyska researrangörer och konsumenter är det den mässa som de normalt sett inte vill missa. Men även flygbolag och andra transportörer finns självklart på plats. Till ITB kommer även 43% icketyska kontakter, dvs hela världens resebransch är samlad. Här knyts nya kontakter, gamla kontakter vårdas och här läggs grunden till kommande års försäljning säger, Caroline Andersen, projektledare på Visit Sweden.