Just nu pågår Jernhusens årliga eventtävling Jernspiran, där företag och organisationer som gör världen lite bättre kan tävla om utvalda event- och reklamytor på en av Sveriges största centralstationer. Vilka förväntningar har juryn på bidragen och vilka är deras bästa tips till dig som satsar på att vinna tävlingen?
Alexandra Pascalidou är journalist, författare och föreläsare som brinner för mångfald, hållbarhet och socialt ansvarstagande:
– Jag vill se Sveriges bästa ”väckarklocka” – en vinnare med förmåga att axla ansvar och kroka arm, en vinnare som vågar röra och beröra och som väcker lusten i oss alla att göra skillnad.
Erik Modig är författaren och forskaren vid Handels som driver en studie om hur man bäst kommunicerar hållbarhet:
– Att man gör sin röst hörd är avgörande för att ens goda initiativ ska kunna inspirera andra samt att det också leder till affärsmässig framgång. Fler bolag måste bli modigare och berätta om sitt hållbarhetsarbete. Det stärker varumärket, inspirerar andra företag och driver hållbarhetsarbetet framåt.
Christina Knight är Creative Director på The Amazing Society och författare som brinner för jämställdhet och mångfald:
– Att fylla det offentliga rummet med kommunikation kommer med ett ansvar; visa respekt för mottagarens intresse, tid och intellekt – och se till att spegla mångfald så att du bidrar till en mer inkluderande värld. Sträva efter skärpa och kvalitet, både i tanke och hantverk.
Fredrik Svedjetun är chefredaktör på Resumé och brinner för idén att företag måste vara drivande i arbetet med att göra världen bättre:
– Se till att vara bra på alla plan. Jag vill se en idé som gör människors liv eller samhället bättre på riktigt, en kreativ utformning och en stark upplevelse. Sen är det såklart nödvändigt att bidraget också lirar med vad företaget erbjuder och står för.
Kjell Hasslert är Jernhusens styrelseordförande och har lång erfarenhet av hållbarhetsfrågor, bland annat som tidigare koncernchef på Telge:
– Jag hoppas att företag med hög hållbarhetsprofil passar på att visa upp hur de gör skillnad. Att de går från ord till handling. Mitt tips är att ta vara på möjligheterna att inspirera riktigt många människor, med tanke på det stora flödet av resenärer och besökare på Jernhusens centralstationer.
Anders Lindén är vd på Tango Brand Alliance och har hjälpt många företag med strategier och samarbeten inom CSR:
– Man vill ju att många människor ska engagera sig i någon typ av samhällsnyttig ”movement”. Jag tror ungdomskulturen kan ligga bra till i så fall i år, där brukar steget från idé till handling inte vara så långt.
Arvid Axland, grundare till kommunikationsbyrån Pool och författare till ”Jakten på känslan – konsten att skapa meningsfulla upplevelser”:
– Jag hoppas på bidrag som skapar meningsfulla och autentiska upplevelser. Jag vill se hur man faktiskt gör skillnad, både för individen och samhället i stort.
Ann Hermansson är marknadsansvarig på Jernhusen Media:
– Jag hoppas på tävlingsbidrag som i likhet med förra årets vinnare skapar en transformativ upplevelse, det vill säga en upplevelse som berör så pass mycket att jag vill ändra mitt beteende eller min inställning.
Tävlingen pågår fram till 9 oktober och vinnarna presenteras i slutet av oktober. Beskriv er bästa idé för hur ni vill visa upp ert engagemang live i form av ett event på en yta som är mellan 21 och 200 kvm. En vinnare och en hederspristagare utses och får varsin eventyta plus utvalda reklamytor upp till en vecka på en av centralstationerna i Stockholm, Göteborg eller Malmö under våren 2020. Vinnarna står för alla kostnader utöver själva eventytan. Juryn kommer bland annat bedöma graden av engagemang, kreativitet, interaktion, känslor, autencitet och upplevelsedesign.
Läs mer om tävlingen och lämna ditt bidrag här.
Årets tävlingsfilm ser du här:
https://youtu.be/D5vVtylK_9w