Visit Sweden har uppdraget att långsiktigt marknadsföra Sverige som turistland utomlands. Detta görs i samarbete med aktörer inom svensk besöksnäring och andra samarbetspartners globalt.
Senast kommer Jim Hofverberg från flygleverantören BRA där han varit kommunikationschef. Han har dessutom innehaft olika roller med fokus på innovation och hållbarhet hos researrangören TUI, som bland annat Nordisk hållbarhetsansvarig, Kommunikationschef för flygbolaget TUIfly Nordic och nordisk internkommunikationschef.
-Jims långa erfarenhet av kommunikation och kunskaper i hållbarhetsfrågor inom besöksnäringen kommer att stärka vårt fortsatta arbete generellt och vår hållbarhetssatsning specifikt, säger Ewa Lagerqvist, vd för Visit Sweden i ett pressmeddelande.
Vi behöver göra allt vi kan för att hjälpa besöksnäringen genom att hålla intresset för Sverige vid liv på våra viktigaste besöksmarknader.
Jim Hofverberg kommer att vara adjungerad i ledningsgruppen och delta i ledningsgruppsarbetet.
-Jag ser verkligen fram emot att börja hos Visit Sweden i augusti. Att tillsammans med ett starkt team medverka till hållbar uppväxling av turismen till Sverige kommer att bli både spännande och utmanande. Sverige är långt ifrån den enda nationen i världen som ytterst aktivt kommer att försöka locka resenärer till sig så snart reserestriktionerna lättar, säger Jim Hofverberg.