Är du arrangör, föreläsare, moderator eller på annat sätt inblandad i möten, konferenser eller event som ställs in?
Johan Dahl och Talarföreningen NSA Sweden har sammanställt några tankar om vad som kan vara bra att tänka på och kanske göra istället.
Gå igenom dina avtal
Gå igenom dina redan bokade uppdrag och se till att du har koll på villkoren i händelse av att uppdraget bokas av eller flyttas fram – vad är det som gäller egentligen?
Se till att du uppdaterar dina nya avtal med dessa villkor.
Håll dialog med dina kunder och uppdragsgivare. Var beredd på vad som kan dyka upp så att du kan vara proaktiv med lösningar som är bra för alla parter. Vilka alternativ finns?
Har du utlandsuppdrag bör du stämma av med utrikesdepartementets reserekommendationer. Se här.
Din verksamhet
Håll dig uppdaterad och sortera informationen efter bästa förmåga. Allt som sägs är kanske inte sant, så använd dina kritiska glasögon när du tar del av informationsflödet.
Har du medarbetare – håll dem uppdaterade. Att inte veta skapar lätt oro och onödig ryktesspridning.
Upprätta en handlingsplan som omfattar de mest sannolika scenarierna, så att du är förberedd på vilka åtgärder som är bra för din verksamhet. Handlingsplanen bör omfatta:
1. Medarbetare – hur ska du ta hand om deras behov, hur kan du förebygga smittspridning, hur hanterar du personal som insjuknar och hur gör du om du själv blir sjuk? Hur ser försäkringsskyddet ut?
2. Resor – vilken policy passar bäst för dina och dina medarbetares resor just nu?
3. Kunder – hur håller du på bästa sätt kontakt med kunderna?
4. Leverantörer – hur säkerställer du att du har tillgång till det du behöver från dina leverantörer för att driva din verksamhet?
5. Kommunikationsplan – hur ska du kommunicera med medarbetare, kunder och leverantörer?
6. Lägeskoll och uthållighet – hur gör du för att ha god koll på hur din affär drabbas?
Nya möjligheter
Samtidigt som det följer en hel del problem med covid-19 öppnas också massor av nya möjligheter för dig och din verksamhet.
- Vilka nya behov och önskemål kommer marknaden att ha nu och framåt som du är expert på att lösa?
- Hur kan du göra för att leverera på andra sätt än tidigare?
- Vilka andra produkter och tjänster kan du börja arbeta med?
- Hur kan du bidra till att andra organisationer som arbetar med att hantera coronaviruset kan ha nytta av dig och din verksamhet? Nya målgrupper? Nya föreläsningar eller tjänster?
- Vilka fysiska möten kan ersättas med digitala möten via Skype/Zoom/GoToMeeting/Google Hangouts eller liknande?
- Vad kan du göra för att träna och utveckla dig själv på din obelagda tid?
- One-to-one-möten?
- Intervjua dina kunder?
- Skriva böcker?
- Göra poddar?
- Spela in filmer?
- Gå utbildningar?
- Läsa mer böcker, artiklar, forskarrapporter?
- Ta ledigt?
- Skapa nya föreläsningar?
- Webbinarier?
- Onlineutbildningar?
Av: Johan Dahl,
sekreterare på Talarförmedlingen