Junibacken på Djurgården i Stockholm bygger ut och gör sin största satsning sedan starten 1996. Utbyggnaden kommer ge utrymme för mer lek, utställningar, musik, teater och events.
satsningen kommer kosta 25 miljoner och är tänkt att locka 20 000 fler besökare varje år.
Kulturhuset får två tillbyggnader, en mot söder och en mot öster. Den i öster blir en förlängning av nuvarande byggnad och tillbyggnaden i söder knyter an till Djurgårdens maritima historia och är inspirerad av de gamla fiskebodar i trä som ursprungligen låg på platsen.
Ny yta ska öppna upp för fler tillfälliga evenemang
Ny yta inomhus ska ge mer plats för tillfälliga utställningar och events. För att bättre nyttja Junibackens fina läge vår och sommar byggs en terrass med utsikt mot Stockholms inlopp.
– För oss kommer alltid barnens lek och upplevelser i första hand och här vill vi ge dem fler och nya spännande möjligheter. Med större yta och nytt innehåll kan vi också ge alla våra besökare en ännu bättre och roligare upplevelse, säger Björn Edlund, vd på Junibacken.
Investeringen ska även bidra till en digitalisering
Junibackens upplevelser kommer fortsätta att bygga på den tradition vilken verksamheten har gjort sig internationellt känd för. Samtidigt vill man börja knyta an till den värld vi lever i idag där exempelvis digitala berättelser är en naturlig del av barns uppväxt.
– En viktig uppgift som vi ser nu är att visa att det inte finns någon motsättning mellan de nya digitala berättelserna och det traditionella bokläsandet. Vi tror att själva lockelsen i att själv vilja läsa istället kan förstärkas genom att berättelsen upplevs i en ny form – och det ska den nya investeringen bidra till, säger Björn Edlund.
Junibacken kommer att vara öppet som vanligt under byggtiden.