
Kinga Lundblad, vd på Leventa, summerar året som har gått och blickar framåt i sin årskrönika:
Inget år är det andra likt. Vissa år blir enligt plan och andra helt annorlunda. För Leventa har 2018 varit ett år fyllt av härliga kundmöten och genomförda konferenser, men också tid för att ta ett steg tillbaka och bygga från grunden. Vi har byggt en ny hemsida, fattat strategiska beslut om arbetssätt och målgrupper samtidigt som vår fritid har fått ta den plats den behövt.
Livet är en ständig balansgång. För oss på Leventa är just balansen mellan jobb och privatliv, full fart och återhämtning en viktig grundvärdering. Det är därför våra konferenskoncept skiljer sig från många andra. Vi binder ihop jobbpass med naturnära upplevelser, strategiska diskussioner med tid för reflektion. Alla viktiga beslut som fattas måste också få tid att landa. Algarves mäktiga natur är ett självklart rum för detta. Att göra sin konferens till en helhetsupplevelse är en stark trend och nämns även av många andra aktörer.

Här kommer lite trendspaning från några av våra lokala samarbetspartners på Algarve i Portugal.
Katja Hekkala, general manager på Anantara Vilamoura Algarve, ser en lovande utveckling:
Svenska Katja Hekkala är general manager på Anantara Vilamoura Algarve. Ett hotell som nyligen blivit rankat som nr 5 på listan över Top Luxury Hotels i Europa, Reader´s choice på Conte Nast Traveller.
– Vi ser en lovande utveckling och vi är övertygade om att vi kommer att fortsätta växa på skandinaviska marknaden. Totalt sett hade turismintäkterna stigit 19,5 procent år 2017, vilket representerade ett historiskt rekord, och nu 2018, lyckades vi ändå öka 7 procent. Allt dessa beror på en kombination av faktorer; vår vackra natur och våra stränder, vårt klimat, 300 dagar av sol, en fantastisk destination för till exempel golf, vattensporter, cykling och vandring. En annan bidragande faktor är de nya direktflygen med SAS som tar gästerna direkt till Faro på sommaren. Vi hoppas starkt på att detta kommer att förlängas även vintertid för att ytterligare förenkla för konferensgäster, berättar Katja Hekkala är General Manager på Anantara Vilamoura Algarve och fortsätter:
– En stigande trend är fokus på att arrangera evenemang på nya arenor. Flera företag tar sina deltagare till oväntade platser, som ett styrelsesammanträde i en trädgård som vetter mot havet. Det nya kongresscentret på Algarve har också ökat möjligheten för stora grupper att besöka regionen.
Marcus Thim berättar om golftrenderna i Portugal:
– Portugal har helheten. Vi har fantastiska golfbanor, resorts och rätt klimat men förutom detta erbjuder Portugal så mycket mer; god mat, mysiga byar, bra priser och fantastiska stränder. Vi ser till att både golfen och allt runtomkring blir i toppklass, säger Marcus Thim, LDA, Coach/PGA Pro på Golfupplevelser och fortsätter:
– Vi ser väldigt positivt på utvecklingen för vår verksamhet och efterfrågan ökar. En golfupplevelse i kombination med konferens Portugal är helt rätt. En golfkonferens är något för alla, oavsett om man spelar golf sedan innan eller ej. Den innehåller ju automatiskt element som ofta eftersträvas att uppnå på en konferens. Vilka arbetsgivare vill inte ha motion, gemenskap, glädje, lärande och tävlingsmoment på sin konferens?
Filintino Francisco, vd på Rise har märkt ett ökat intresse från Skandinavien:
Leventa samarbetar med flera eventföretag som är specialiserade på upplevelser. Ett av dom är Rise som bland annat förstärker våra konferensmiljöer med ljud och ljusdesign. De ser också en trend av ökat intresse från Skandinavien.
– Portugal har länge varit ett självklart resmål för engelsmän och tyskar men nu ökar företagsresorna från de Skandinaviska länderna. Att vi har en lång erfarenhet av internationella kontakter gör att företag känner sig trygga med att få alla de fördelar de förväntar sig, berättar Filintino Francisco, vd på Rise och fortsätter:
– Det vi ser en ständigt ökad efterfrågan på är att få hålla sina möten utomhus istället för i konferensrum. Dagens teknik gör att du kan få samma höga standard på bild och ljud utomhus som inomhus och det öppnar nya möjligheter. Idag vill man ge sina anställda något extra, säger Filintino och avslutar:
– Kunderna ställer höga krav på att uppleva nya saker och att deras varumärke speglas i eventet.
När stora internationella företag har varit här på Algarve eller i Lissabon så sprider de ryktet om att Portugal alltid levererar service, mat, moderna arrangemang och sol. En annan tydlig trend är att utländska eventbolag från hela världen väljer att förlägga sina arrangemang i Portugal av samma skäl, så vi förväntar oss en fortsatt ökad efterfrågan på samarbeten.
Back to basic
Leventa upplever att trenderna nu har ”kommit ikapp” vår affärsidé – back to basic. Konferenser där människans behov ligger till grund för effektiva affärer.
Vi önskar er alla ett riktigt härligt 2019!
Läs mer: Han utvecklar ny appteknik för möten