– Den största marknadsföringen är word-of-mouth och synlighet i våra olika sociala kanaler, samt all PR vi får över hela världen. Vi får otroligt bra respons på det och vi kan följa sambanden mellan en peak i förfrågningar från ett visst land efter att en artikel cirkulerat i just det landet. Internationellt deltar vi på olika mässor; bland annat den största som är IBTM i Barcelona, vilket vi gjort i många år. Lokalt jobbar vi med marknadsaktiviteter tillsammans med Kiruna Lapland, vi finns med i nätverket BNI och gör en del annonsering i lokala annonsbladet som Kirunaborna läser lojalt. Vi har en lokal säljare som upprätthåller nätverket i området. Vårt arbete handlar mycket om relationsbyggande.
Vilka är era populäraste möteskoncept?
– De flesta konferensgrupper kommer till oss och blandar nytta med nöje – möte och incentive. De startar sin upplevelse hos oss direkt från flyget med en hundspannstransfer direkt till Icehotel, följt av ett par timmars traditionell konferens med efterföljande middag på is. Vi ser att många önskar halvdagskonferenser och sedan kör en aktivitet på eftermiddagen. Jukkasjärvi basturitual är omåttligt populär. Där får man lära sig att basta som en lokalbo och givetvis ta ett dopp i vår isvak. Sommartid önskar många en mer avkopplande atmosfär, och vi har kört möten i tältkåta vid Torne Älvs strand i kombination med aktivitet som exempelvis forsränning och bastu såklart. Vi skräddarsyr allt utefter kundens önskemål och budget, så innehållet varierar lite, men det är ungefär så det generellt ser ut.
Hur stor del av era besökare är konferensgäster?
– Ungefär 15 procent.
Vilka förväntningar har ni på året-runt öppningen?
– Vi hoppas att öka besöken under barmarksperioden och att de som skräms lite av en sträng kyla under vintern kan komma till oss och uppleva isen under sommaren, i kombination med att njuta av midnattssol och älvbåtsturer. Specifikt för konferens- och mötesgäster så ser vi att vår USP är just isen. I vårt isgalleri kan vi hålla både möten och event – och man kan såklart kombinera en traditionell konferens med en natt i en konstsvit. Nu har vi en reseanledning året om.
Hur arbetar ni för att ta fram nya koncept?
– Vi tittar såklart mycket på omvärlden, gör trendspaningar. Ett exempel är running-trenden som tog fart för ett par år sedan. Då hade vi en produkt som kallades winter running där man tillsammans med en erfaren vinterlöpare eller vildmarksguide fick vara ute i vintermiljön och springa, och lära sig hur man hanterar löpningen under vintern. Vi inspireras ständigt av vår egen omgivning, isen, naturen, Torne Älv, norrsken och midnattssol.