Lansera drivs av entreprenörerna Björn Strand, VD och Viktor Strömberg, COO och har de senaste åren erbjudit företag, organisationer, skolor och myndigheter en virtuell plattform för mässor, möten och andra events. Med +100 genomförda event på 10 marknader med deltagare från +35 länder är Lansera nu redo för sin globala satsning, med hjälp av nya delägare. Företagsnamnet ändras till Lansera Virtual Events och får ny kostym och hemsida, www.lansera.io. Verksamheten sysselsätter ett internationellt team på 20 personer som nu ska växa.
Lansera investerarna har tillväxtfokus
De nya investerarna är två av ägarna till Lanseras största svenska kund EMG, Educations Media Group, Mattias Säker och Fredrik Söderlindh samt Lina Högemark från norra Europas största skolkoncern AcadeMedia, där hon de senaste sju åren jobbat som marknadschef för ett flertal tillväxtbolag.
Educations Media Group är marknadsledande inom globala digitala plattformar för utbildning. EMG har använt Lanseras eventplattform sedan 2020 och bland annat anordnat Gymnasiemässan i Stockholm, som slog världsrekord i antal besökare under en virtuell mässa.
– Vi är väldigt glada över att få vara med på Lanseras fortsatt resa. Efter drygt 30 genomförda event inom utbildning vet vi hur unik plattformen är och vi ser stor potential inom flera andra områden, bland annat offentlig sektor med stora krav på tillgänglighet. Alla event kommer behöva en digital anpassning framöver. Nu kommer vi att skala upp vårt tekniska team på Lansera från 12 till 25 personer och anpassa plattformen även för hybrid events, säger Mattias Säker, grundare på Educations Media Group och ny styrelseordförande på Lansera Virtual Events.
– Att ägarna tror på oss och vår plattform känns inspirerande och ger oss stor tillförsikt inför framtiden. Deras erfarenhet och nätverk ger oss den hävstång vi behöver för en internationell etablering, säger Björn Strand, VD på Lansera.
En ny eventekonomi
Intresset för digitala event, mässor och virtuella möten har ökat markant senaste åren. Enligt Grand view research kommer den digitala eventindustrin globalt att öka från 76 miljarder 2019 till 476 miljarder USD 2027 i omsättning.
– Vi har stark tillförsikt att vår tekniska lösning står sig globalt och att stödet från nya investerare kommer vara en viktig del när vi möter behovet på av den digitala mötes industrin globalt, säger VD Björn Strand.
– Vi tror på en ny eventekonomi i framtiden, den digitala eventekonomin. En del av vår vision är att vara med och utbilda marknaden om den nya digitala eventekonomins betydelse i vår nya vardag. Vi har ställt om för gott, säger Viktor Strömberg, COO.
Annons| Eventhjälpen presenterar: Eventplattformar och eventappar
Läs mer: Mässexperten: 10 råd till dig som planerar att ställa ut digitalt
”Det är helt klart att ingen kommer förbi din monter med en kopp kaffe i handen och hälsar på och du kan inte heller på samma sätt locka in dem”. Här bjuder mässexperten Bo Magnusson, Traveko Scandinavia på sina bästa tips för att ställa ut digitalt.
Under de senaste sex månaderna har virtuella konferenser och mässor med digitala montrar blivit en ny vardag för många säljare och marknadsförare. Vi bad några av de mest erfarna i landet på genomföranden att komma med sina bästa tips för hur du ska lyckas i din digitala monter.