Här listar vi med hjälp av BCD meetings and event eventtrender att ha koll på under 2019.
1. Mobila applikationer
Appar har blivit en naturlig del av mötes- och eventbranschen. Med en app kan du som besökare hitta all information om eventet som du kan behöva. Det gör det även enkelt för dina sponsorer att kommunicera med deltagarna, både före och efter eventet. Utöver att deltagarna via appen kan ta emot viktig information kan du som arrangör även skapa spel och utmaningar där dina gäster kan belönas. Det skapar ett större engagemang kring eventet.
Tips: Skapa med hjälp av appen en buzz kring eventet. Fokusera på innehåll som har värde för deltagare. Det kan vara intervjuer, exklusiva tips och uppdateringar som ger dem en känsla av att vilja ha mer.
2. VR tekniken fortsätter utvecklas
VR har länge haft en viktig plats i eventbranschen. Tekniken fortsätter utvecklas och med lite kreativitet kan tekniken användas till mycket. Ett VR-headset gör det möjligt för deltagarna att med 360 graders 3D-perspektiv uppleva platser och aktiviteter som annars inte är tillgängliga. Till exempel använder Hotell och DMC VR för att visa upp sina resmål.
Tips: Aktivera dina gäster genom att placera virtuella ledtrådar på olika platser i lokalen.
3. Artificiell intelligens (AI)
AI något som länge funnits i vårt vardagliga liv i form av röststyrd teknik och ridesharing-applikationer. Nu har det även blivit en eventteknologilösning för eventbranschen. AI som bygger på mönsterigenkänning, gör det möjligt för eventbyråer att förutse vilka logistiska krav som behövs vid ett evenemang. Du kan även på ett effektivt sätt matcha deltagare, utställare och sponsorer med varandra.
Tips: Integrera en AI-plattform inför en mässa eller nätverksevent. Detta möjliggör bättre samspel mellan säljare och deltagare samtidigt som deltagarna får förslag på aktiviteter och utställare som matchar deras intressen.
Hur blir en eventapp till livskvalitet?
4. Chatbots
Under de senaste åren har chatbots blivit allt vanligare vid möten och evenemang. Detta då företag inser fördelarna med att använda chatbots för att fånga kundernas intresse. Cosmopolitan Hotel i Las Vegas använder till exempel en VIP-virtuell värd som heter Rose. På ett snabbt och humoristiskt sätt kan Rose svara på frågor och rekommendationera lokala barer och restauranger.
Tips: Integrera en chatbot i en mobilapp så kan du vara med dina konferensgäster hela vägen. I appen kan deltagarna snabbt få svar på eventuella frågor samt få lokala tips.
5. Augmented Reality (AR)
Tekniken fungerar genom att öka uppfattningen om den nuvarande verkligheten, till skillnad från virtuell verklighet som ersätter den verkliga världen med en simulerad. Förstärkt verklighet är en direktsänd betraktelse av en fysisk, verklighetstrogen miljö vars element förstärks – eller kompletteras, med datorgenererade sinnesintryck som ljud, video, grafik eller GPS-data.
Tips: Tekniken kan till exempel användas som ett komplement till en föreläsare. Genom att skapa visuella bilder som kompletterar presentationen. Tekniken är ny och relativt outforskad men potentialen är oändlig.
6. Radio Frequency Identification (RFID)
RFID är radiofrekvensvågor som trådlöst överföra data via en tagg som kan implementeras i till exempel i namnbrickor, armband eller plastkort. På det sättet kan du samla in data för hur dina deltagare rör sig och för vad som fångar deras intresse. Tekniken skapar även effektivare incheckningar och du kan direkt få information om besöksflöden.
Tips: Använd RFID-teknik för att göra det möjligt för deltagarna använda sin tagg för att till exempel ta del av mat och dryck.
Läs mer: ”Norden börjar ta sin mötes- och eventsbudget på allvar”