Jag torkar svetten ur pannan och blickar tillbaka på ett år som gått, med stolthet i blicken. Det har varit ett enastående mötes- och event år som kommit till enda, även om vi fått vila några dagar över julen, är det inget avslag på takten inför 2019. Under året som gått har vi också sett hur företag, kunder och eventbranschen utvecklats intensivt inom digital teknik, bättre upphandlingsmaterial, ökat krav på engagemang från deltagare och så en ökad uppmärksamhet kring mötes- och eventsäkerhet.
Upphandlingarna duggar tätt från stora företag och myndigheter och många är nyfikna på hur deras möten och events kan bli bättre.
Gynnsam bransch
Vi är i en gynnsam bransch. Inom näringslivet har de senaste tre årens tillväxt för mötes- och eventindustrin varit god och visar en ökning på 5-8 procent och inför det stundande året ser vi ingen avmattning – tvärtom en ökning.
Från att många varit lite försiktiga i början har nu webbkamerorna börjat gå varma och företag har blivit mera digitaliserade. Nu möts vi mer än någonsin online via exempelvis Skype, Lync eller Hangout. Detta driver i sin tur en önskan och ett behov att också ses fysiskt. Många globala företag etablerar sig i norden och många nordiska företag blir globala. Detta är den främsta orsaken till att företagen behöver träffas och skapa relationer fysiskt.
Stora delar av företagens budgetar
Nu börjar det bli lite mer Rock ’n Roll och företagen i norden har börjat ta sin mötes- och eventsbudget på allvar. Vissa företag blir spaka när de inser att den ofta utgör mellan 25-30 procent av deras totala resebudget. Då har vi ännu inte räknat in marknads- och HR-avdelningarnas budgetar för olika personal-, utbildnings- och kundevent. Alltså en väsentlig del av företagets totala kostnad.
Nu ställs frågorna oftare hos företagen, kring varför dom ska arrangera event, vad syftet med mötet är, vem ska vara med och vem kan bidra med vad? Att börja mäta ”Return On Objective” (alltså att mäta de mera konkreta och direkta målen med eventet), har blivit en del av många kunders vardag, även om ”Return On Investment” kvarstår som den mest vanliga termen hos företagen.
En spännande tid var när vår globala trendrapport för 2019 kom ut i oktober. Den visar på en fortsatt härlig och stabil tillväxt inom mötes- och eventsindustrin. Populära destinationer blir slutsålda fortare. Det blir ökade kostnader på möteslokaler och resor. Kravet på framförhållning gynnar besparingar och ett ökat deltagarengagemang blir en viktigare faktor.
AI på ingång
Tekniken utvecklas i en spännande takt och form. Mikrohemsidor och mobilappar tillhör gårdagen, nu gäller nya saker på den globala arenan. Artificiell Intelligens är på ingång. Vi har redan testat ”Facial recognition” det vill säga, att mäta deltagarnas ansiktsuttryck och kroppshållning via kameror och utläsa vad som var mest intressant under en föreläsning eller konferensen. Resultatet var enastående och vi är nyfikna på fortsättningen.
Gruppresandet över hela världen är en trend som håller i sig och att kunder ska kunna boka gruppresor via sin vanliga online portal testas nu på flera marknader.
Mötes- och eventindustrin håller på att mogna och det ska bli fantastiskt att vara med på denna utveckling och spännande framtid.
Av: Fredrik Hermelin, kommersiell direktör på CWT Meetings & Events i Norden
Om CWT Meetings & Events
Bolaget är den del av Carlson Wagonlit Travel har under många år arbetat intensivt med att utformat sin mötes och eventservice. Både på globalt plan, men också för oss här i Norden och inte minst i Sverige, har vi sett en otrolig utveckling och tillväxt av företagsevent, globala konferenser och kongresser. Mer än hälften av de dryga 6000 event som vi genomför varje år är internationella.