Destination Jönköping startar en mötesrådgivningsutbildning, där aktörer inom besöksnäring under sex kurstillfällen får fördjupade kunskaper inom bland annat möteskultur, värdskap, mötesrådgivning och mötesledarens roll.
Såhär säger en av deltagarna om utbildningen:
– Jag har varit en del av branschen i ungefär 30 år och kan väldigt mycket kring värdskap, men jag ser ett stor värde i att kontinuerligt uppdatera sig och få nya synsätt. Det är lätt att man lutar sig tillbaka och förlitar sig på gamla kunskaper, men allt är föränderligt, speciellt med tanke på all digitalisering, vilket gör att det är viktigt att hålla sig uppdaterad, säger Christina Frisk, projektledare på Elmia.
Syftet med utbildningen är att fortsätta utveckla Jönköpings position som en ledande mötesdestination i Sverige.
Ett av målen med utbildningen är att höja kompetensen i besöksnäringen
– Jönköping står sig riktigt bra i konkurrensen som event- och mötesstad. Nu vill vi fortsätta utveckla näringen för att både behålla vår position men även utvecklas än mer fortsätter han. Målet med utbildningen är bland annat att vår besöksnäring genom kompetenshöjning ska leverera bästa kundbemötande och möteskvalité och att vi ska öka genomförandekraften i destinationen, säger Ante Jankovic, chef för Jönköping Convention Bureau, Destination Jönköping.
Att delar från besöksnäringen även får möjlighet att träffas och byta upplevelser och prata om värdskap är en viktig del i utbildningen.
Utbildningen samarrangeras av Jönköping Convention Bureau och företaget gr8 meetings.