The Edible country är en kampanj som Visit Sweden driver tillsammans med Visit Värmland och flera andra svenska regioner för att öka lusten till att uppleva naturnära måltidsupplevelser i Sverige.
Efter en stor medial succé 2019, hoppas Visit Värmland tillsammans med två entreprenörer att även 2020 kommer vara ett framgångsrikt år för kampanjen.
Två bokningsbara bord
Under 2020 kommer konceptet i Värmland att utökas och bestå av två bokningsbara bord. Tillsammans med två lokala entreprenörer kommer det att finnas olika måltidsupplevelser för gästerna att ta del av.
Konceptet består av två delar. Kampanjen The Edible Country, som marknadsförs via Visit Sweden, ska inspirera utländska turister till måltidsupplevelser och aktiviteter i den svenska naturen.
Konceptet syftar till att skapa uppmärksamhet för destinationen Sverige i framför allt Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA.
Cooking-kit
Borden kan bokas mellan maj och september. När du bokar din plats vid ett av borden ingår ett cooking-kit som innehåller nödvändiga verktyg för att förbereda måltiden.
Du kan boka till fler tillägg, till exempel din egen personliga guide eller kock, eller en korg med ingredienser för att laga recept utomhus.
I den andra delen av konceptet utvecklar entreprenören själv arrangemang kring borden som kan se olika ut beroende på säsong eller vart borden placeras i landet.
Olika värmländska miljöer
– Det är här vi kommer se entreprenörernas egen prägel på aktiviteter och olika måltidsupplevelser kring borden. Vi har valt två lite olika platser för borden för att visa på olika värmländska miljöer som kan attrahera olika målgrupper, säger Sarah Andrén, projektledare på Visit Värmland och fortsätter:
I Värmland kommer de bokningsbara borden att placeras i närheten av Selma Spa i Sunne och i Grums vid sjön Värmeln i anslutning till Kungskvarnen i Borgvik.