Förut var det produkterna som skilde det ena företaget från det andra. Den som kom på en genial produktlösning kunde skaffa sig år av försprång gentemot sina konkurrenter.
I dag är världen global och information sprider sig i samma takt som ettor och nollor rör sig i elektroniska nätverk. Det innebär att produkter kopieras över en natt, tjänster är unika i en vecka och servicekoncept håller i en månad – och kvar står man med den verkliga sanningen: att det är människorna som gör skillnad.
Det är företagets relation till sina kunder och medarbetare som avgör konkurrenskraften. De framtida framgångarna ligger i kundbemötande, i serviceanda, i innovationskraft, i samarbetsförmåga.
Det fysiska mötet
Vi vill som du förstår slå ett slag för det mänskliga mötet. Vi vill lyfta idén med att investera i relationer – mellan företaget och medarbetarna, mellan medarbetarna, och mellan medarbetarna och företagets kunder. Ju starkare man lyckas göra denna kedja av relationer, desto hållbarare konkurrenskraft får man.
Vi lever i en mediatid där vi dagligen och stundligen översköljs av budskap, och fler budskap vi utsätts för, desto färre av dem tycks fastna på djupet. Det är där som ”upplevelsebaserad kommunikation” gör så stor skillnad. Vill man förflytta människor i tanken och/eller förändra attityder och synsätt, så finns det inget som överträffar de krafter som människor kan ge varandra när de verkligen möts. I mötet mellan människor uppstår energier som ingen annan kommunikationskanal kan erbjuda.
Skapa kommunikation i flera riktningar
Ett riktigt bra möte eller event skapar kommunikation i flera riktningar – från ledning till medarbetare, från medarbetare till ledning, från medarbetare till medarbetare, från medarbetare till kund, från kund till medarbetare och så vidare.
Ett riktigt bra möte skapar möjlighet till delaktighet och interaktion, samverkan och erfarenhetsutbyten. Ett riktigt bra möte ger deltagarna chansen att blir sedda och uppmärksammade, att få lära och utvecklas, att bli inspirerade och motiverade, och inte minst att få vara med om något unikt som svetsar samman gruppen. För det är gemensamma upplevelser som skapar samhörighet och sammanhållning.
Och det är samhörighet och sammanhållning som skapar ett starkt varumärke. Det behöver man inget sjätte sinne för att lista ut.
Av: Stefan Åsbrink, vd på Brinc