Att vi är mitt uppe i en kris är det ingen som betvivlar. Situationen med coronaspridningen skrämmer och lamslår, av förklarliga skäl.
”Paniken och fruktan kan få en större inverkan på samhällen än själva viruset”, menar WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus.
Hur väl man är rustad för en kris visar sig nu. För varje land, varje företag och för varje enskild person.
Mitt uppe i krisen är det viktigt att känna en framtidstro. Situationen har en enorm samhällspåverkan just nu. Frågan är vad vi kan göra för att minska den på sikt.
Det viktigaste just nu är säkerheten för personal och kunder och att noggrant följa nyhetsrapporteringarna och myndigheternas råd.
The show must go on
Parallellt med detta arbetar vi tillsammans med våra kunder stenhårt för att vara redo när krisen tar nya uttryck, men framför allt för att vara redo den dag som vi står inför en normalisering. The show must go on.
Arbetet med att rusta för en kris kan vi lämna bakom oss. Hur stor och långvarig den blir kan vi inte veta.
Men att rusta för en normalisering, att tro på framtiden och att lindra fallet – det både kan och ska vi tillsammans med våra kunder arbeta med.
Dialog med kunderna
Båtmässan fick stänga under pågående show. Nordens största mässa, Nordbygg, har däremot flyttats från april till september.
Det samma gäller för de flesta inställda mässor internationellt, man ser fortfarande att de ska genomföras.
Vi för en nära dialog med våra kunder huruvida man agerar i ett sådant scenario. Samtliga av våra kunders beslut i dagsläget är att de kommer att delta på Nordbygg i september i stället.
Vi arbetar mot att stå redo och ånyo genomföra möten. Ett behov som kommer att kvarstå.
Måste ha en framtidstro
Under tiden tittar vi på andra sätt att hjälpa kunderna att nå ut. Vi planerar för showrooms, butikskampanjer och mindre events, olika sätt att mötas utifrån hur situationen utvecklas.
Vi måste ha en framtidstro och en förmåga att anpassa oss.
Säkerheten först, sen kör vi. Vi tänker inte sitta och vänta på att världen går under, vi tänker verka för att mötesindustrin ska ha en framtid.
Utvecklar med våra kunder
Framtiden ser säkerligen annorlunda ut, men vi tänker följa med och driva den utvecklingen tillsammans med våra kunder.
Den 13:e mars rapporterar Kina endast åtta nya coronafall. Situationen i Sverige har inte nått kulmen, men vi kommer att komma dit. Vi är redo!
Av: Mats Svensson,
marknadsansvarig på Sture Exhibitions & Events och styrelseledamot i Sponsrings & Eventsverige (SES)