PetroNella Edwardzon började tidigt intressera sig för eventvärlden. Men det var först när hon arbetade med modedesign som hon fick upp ögonen för just projektledning. Hon valde då att studera marknadskommunikation och it vid Stockholms universitet i tre år. Sedan reste hon till New York och läste en termin inom business och pr. Under studietiden arbetade hon även som eventvärdinna och marknadsundersökare. Efter plugget började hon arbeta med event på Svenska Handelskammaren i Los Angeles. Nu jobbar hon med event på Microsoft i Sverige.
Vad lockade dig till Microsoft?
– När jag reste hem från USA ville jag in på ett stort företag. Eftersom jag pluggade it under studietiden så var Microsoft givet. Jag tycker att det är väldigt intressant med allt som it-världen öppnar upp för, inte bara för konsumenten, utan it öppnar även upp för hälsa och sjukvård, skola, säkerhet och förenklar vardagen för privatpersoner och företag.
Vilka fördelar har du som arbetar med event på ett stort bolag?
– Jag tycker att det finns väldigt många möjligheter, med många ambitiösa människor som vill mycket på Microsoft. Jag träffar ständigt nya människor och leverantörer på Microsoft.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– På Microsoft jobbar vi med det nya arbetslivet, som vi kallar det. En vanlig arbetsdag för mig sker alltid på en ny arbetsplats. Jag arbetar antingen från kontoret, på ett café eller hos någon av våra leverantörer.
Vad är det roligaste med ditt yrke?
– Det roligaste är definitivt människorna. Jag får ta del av så många olika team på Microsoft, eftersom det alltid är nya expertgrupper som arbetar på de olika eventen.
Vilka utmaningar har du inom ditt yrke?
– Den främsta utmaningen är alltid tiden. Det finns många event som jag önskar att jag kunde gå på – jag önskar att jag hade mer tid. När man arbetar med event finns det alltid mer tid man kan lägga på kreativitet enda fram till eventdatumet, men även efter. En stor utmaning är även att vi riktar oss till så många målgrupper, beslutsfattare, arkitekter, utvecklare, publik sektor, affärsutvecklare och lärare.
Hur finner du ny inspiration till dina arrangemang?
– Jag får mest inspiration av de människor jag arbetar med – teamen på Microsoft och eventbyråerna. Jag får också ny inspiration när jag går på olika event, då ser man vad man själv kan förbättra och förändra till nästa gång. Jag brukar också gå på branschmässan Möten & Events, samt våra leverantörers event.
Hur ser ditt drömevent ut?
– Drömeventet är ett event där alla är glada. Under våra event vill vi att partners och deltagare ska gå därifrån med ny kunskap och nya sätt att se på saker och ting. Så det perfekta eventet för mig är när alla känner att de har fått ut något av det. Det kan vara kunskap, erfarenhet eller glädje. Jag arbetar mest med Microsofts business to business event. Vi vill ofta visa hur teknologin kan påverka samhällets utveckling. Eventen är ofta färgglada – inte de traditionella it-eventen som man kanske tänker sig. Techdays var under det föregående året kreativt – vi implementerade bland annat mikrochips i människors händer. Vi hade även robotar som cirkulerade runt eventet och sensorer som kände av humöret hos deltagarna. Vi hade också VM-mästare i Fifa som duellerade med deltagarna på scenen.
Hur många event arrangerar Microsoft årligen?
– Vi arrangerar tre stora event i Sverige årligen. Det är Techdays, BI-konferensen och Partner Day. Utöver det har vi också massor av mindre event och kundmöten som vi håller på kontoret. Vi anordnar årligen närmre 100 mindre event och möten, om vi även räknar in de tredjeparts-event som vi deltar i. Vi gör även många digitala event, webinarier, sedan streamar och delar vi presentationer i efterhand för att fler ska ha möjlighet att ta del av allt innehåll.
Hur går du tillväga när du väljer en eventbyrå?
– Vi arbetar med många olika eventbyråer. Några få eventbyråer vid helhetsevent och många fler byråer för delar av eventen, så som grafisk produktion, giveaways och PR-aktiviteter.
Hur hittar du de rätta lokalerna?
– Jag hittar dem mycket tack vare våra eventbyråer som har sina nätverk. Sedan brukar jag söka runt på nätet och gå på andra event när jag ska välja lokaler. Jag håller alltid ögonen öppna.