Vad är din titel?
– På pappret är jag vd, men jag har på mig många olika hattar varje dag.
Kan du berätta om din bakgrund?
– Jag har fuskat runt lite på RMI Berghs och Juristlinjen – men är huvudsakligen självlärd. Startade något slags embryo till eventbyrå när jag var 17 år och började ordna skoldiscon, som sedan gick över till nattklubbsevent, kändisturnéer och liknande. När jag var 26 år insåg jag att det här med event nog skulle gå att jobba långsiktig med, och då drog jag igång Creative Meetings. Det var snart 20 år sedan.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Den kan innehålla ingredienser som kreativt arbete med att hitta lösningar på olika utmaningar kunderna har, arbete med budskap och innehåll vid en stor konferens samt ha samtal med en medarbetare som vill dryfta något personligt. Jag träffar även potentiella kunder och ser om vi gillar varandra, bär in tre pallar med saker som en budkille dumpar i vår entré och levererar en strategi för en kunds mötesarbete de kommande tre åren. Detta skulle jag nog kalla en ganska vanlig dag för mig.
Vad är det roligaste med ditt arbete?
– Jag älskar kundkontakt, försäljning, kreativt arbete och att få kunder att tänka om gällande hur man kommunicerar via events. Jag älskar även att driva bolag, se när medarbetare utvecklas, eller bara att gå runt på kontoret och sjunga en sång ibland. Men det allra roligaste är fortfarande när det som börjat som en idé hos oss på kontoret, landar i verkligheten och man står där på eventet och allting man sett framför sig händer på riktigt. När det sker – då är jag lycklig.
Vilka utmaningar har du inom ditt yrke?
– Det är fortfarande utmanande att vår bransch är spretig i kundledet. Ena dagen ringer en kund som verkligen förstår hur man kan ha nytta av en eventbyrå – nästa dag ringer någon som inte alls förstår det. För mig är ett företags mötesarbete en del av deras DNA och det borde vara superviktigt att man verkligen tänker till kring hur man samlar sina medarbetare och kunder. Många är jätteduktiga – men det finns fortfarande stor förbättringspotential. Det har blivit mycket bättre över åren, men det finns mycket kvar att göra.
Vilka lärdomar har du tagit med dig genom din karriär?
– I början av karriären utgick jag ofta från vad jag själv tilltalades av. I själva hantverket måste man genuint utgå från målgruppen. Det låter enkelt – men det är lätt att trilla dit. I dag tar jag ibland fram idéer som jag själv tycker framstår som oerhört konservativa och tillknäppta, men som jag vet löser den aktuella utmaningen och som passar målgruppen perfekt. Ibland får man begå lite kreativ våld på sig själv helt enkelt.
– Sedan har jag också lärt mig genom åren att det finns ganska stora kunskapsluckor på kundsidan kring smart möteskommunikation. Jag träffar ofta briljanta människor som är superskarpa och begåvade – men när man lite försynt förklarar att en konferens kanske inte mår så bra av ett gäng chefer med PPT:s på scenen en hel dag – då lyser de upp som om det är det mest revolutionerande de någonsin hört. Sedan har jag lärt mig väldigt mycket om vad det innebär att ha det yttersta ansvaret för folks yrkesvardag och deras försörjning.
Hur gör du när du utvecklar nya koncept?
– Lyssna och fråga – ju mer information man kan dra ur kunden kring den aktuella utmaningen desto bättre. Sedan gäller det att sätta på sig tänkarhatten, antingen ensam eller i team på kontoret. Sedan stjäl vi med stolthet av oss själva precis hela tiden. Vi har gjort 5 000 events – det är klart att det finns massor av pusselbitar i den kunskapsbanken som vi kan återanvända.
Hur hittar du din drivkraft?
– När du väl hittar ett jobb som du genuint brinner för och som du är bra på – då tror jag att det räcker väldigt långt. Be mig jobba som hantverkare och ge mig en miljon om dagen – jag hade hatat varje sekund. Men jag älskar verkligen det jag håller på med, och får massor av positiv återkoppling i form av kunder som jublar över det vi gör för dem, medarbetare som utvecklas hela tiden och som har roligt, ett bolag som mår bra och hela tiden går framåt. Det är väl en mix av allt det där som gör mitt jobb till en av mina största passioner.
Vad har du på ditt bord just nu?
– Jag är involverad i ett antal projekt, huvudsakligen på innehållssidan. Vi konceptutvecklar flera olika uppdrag just nu, så det är mycket kreativt arbete. Vi håller på och rekryterar en Content Manager, så jag pratar med begåvade smarta människor för att se om vi gillar varandra. Sedan har vi dragit igång Eventpodden, så där håller vi på och planerar för att spela in två nya avsnitt nästa vecka. Sen drar den allsvenska säsongen igång i dagarna, så det blir en del drömmande om den världen också – man måste bejaka sina passioner. Men vi vinner i år. Igen.