Den regionala besöksnäringsstrategin togs fram 2016 med syftet att ge en samlad riktning och samsyn för arbetet med att utveckla besöksnäringen i Östergötland. Den beskriver våra gemensamma prioriteringar i arbetet med att utveckla Östergötland och är främst ett verktyg för Region Östergötland i arbetet med att prioritera och ge fokus till regionens besöksnäringsarbete.
Strategin uppdaterades under 2021 i dialog med ett brett urval av besöksnäringens intressenter samt i en arbetsgrupp med representanter från Region Östergötland. Processen med uppdateringen har letts av Region Östergötland med konsultstöd och arbetet har bidragit till en tydlig förflyttning mot regional utveckling. Vägledande för besöksnäringsstrategin är den regionala utvecklingsstrategin för Östergötland (2021) som inkluderar arbetet med Agenda 2030 samt Regeringens ”Strategi för hållbar turism och växande besöksnäring” (2021).
Det övergripande målet för besöksnäringsstrategin är att fokusera Region Östergötlands arbete så att det stärker hela Östergötlands besöksnäring och ökar regionens attraktivitet. De tre delmålen fokuserar på att öka antal övernattande besökare september till maj, ökad lönsamhet för besöksnäringens aktörer samt att stärka Östergötlands attraktivitet som en plats att besöka, bo och verka på för alla oavsett bakgrund, funktionsförmåga, kön och ålder året runt.
Strategin ska vara vägledande för Region Östergötlands satsningar och prioriteringar och beskriva hur vi ska arbeta, enskilt och tillsammans med andra intressenter, för att nå de uppsatta målen.
”Mycket har hänt sedan den regionala besöksnäringsstrategin lanserades 2016, både på gott och på ont med en pandemi som förhoppningsvis snart ligger bakom oss. Under 2021 inleddes arbetet med att uppdatera strategin och som stöd i denna process finns nu både en nationell strategi för besöksnäringen samt en regional utvecklingsstrategi att ta avstamp i. Arbetet har resulterat i en strategi som verkligen känns ”up to date” och förtydligar Region Östergötlands arbete med att fokusera och prioritera insatser så att det stärker hela Östergötlands besöksnäring och ökar regionens attraktivitet.” – Eva Andersson (S), ordförande i Regionutvecklingsnämnden.
Region Östergötland kommer att fokusera arbetet kring sju strategiska prioriteringar:
- Hållbar destinationsutveckling
- Affärs- och produktutveckling
- Tydlig position för varumärket Östergötland som resmål
- Skapa ett sammanhållet och effektivt ekosystem för besöksnäringen
- Skapa bra beslutsunderlag för besöksnäringen
- Kompetensutveckling i besöksnäringen
- Strategiska partnerskap inom och utanför Östergötland
De strategiska prioriteringarna är framtagna för att ha en direkt eller indirekt positiv påverkan på de globala målen som är definierade i den regionala utvecklingsstrategin för Östergötland. Utöver detta krävs även en väl fungerande samverkansprocess, riktade insatser och årliga handlingsplaner.