
Vad ligger till grund för företagsidén?
Uppkopplade via länk träffar vi Ifairs vd Marena Christensen. Hon berättar att det svenska startup-bolaget grundades 2020 av några digitala marknadsförare och ingenjörer med erfarenhet från bland annat gamingbranschen. De brottades med frågan om hur digitala event, konferenser och mässor skulle kunna göras bättre? Istället för att kopiera det fysiska mötet utgick Ifairs ifrån vad utställare och besökare faktiskt behöver och vad som engagerar dem. Med inspiration från appar som Twitch, Twitter och Instagram skapades en AI-baserad plattform där deltagare och företagare kopplas ihop baserade på deras gemensamma mål. Bara för att vi fysiskt går in i en mässhall behöver vi ju inte göra det på en digital mässa, menar Marena Christensen.
Digitala mässor och event ska vara enkla, roliga och engagera
Ifairs lösning innebär ingen app utan är en plattform du får tillgång till via en digital biljett om du är besökare eller inloggningsuppgifter för dig som företag och utställare. Man har skippat mässhallar och Inne på plattformen finns fyra forum:
Lobbyn där du får en överblick över utställare, deltagare och program.
The booth, montern, där du antingen ställer ut eller möter olika företag, ser livesändningar eller förinspelade filmer, kan se företagets produkter digitalt och få kontakt med andra personer som är där.
På scenen pågår livesändingar.
Och under connect får du förslag på personer och företag som är intressanta för just dig och kan enkelt chatta med dem.
”Vi tror att besökaren vill bli underhållen, överraskad och inspirerad och enkelt kunna nätverka med företag på plats. Vår digitala plattform möter de här behoven för både utställare och besökare på ett roligt och innovativt sätt, säger Marena Christensen, vd Ifairs.”
Enkelt att nätverka och få kontakt
Genom att du är inloggad med bild och namn och har en synlig ikon när du till exempel deltar på någon livestream eller besöker något mässtånd är det lätt att klicka på en person och börja chatta. Under connect får du också förslag anpassade till dig på vem som är intressant för dig att kontakta.
Hur funkar det med hybridmöten?
På hybridmötena anpassas informationen i plattformen så endast det som är relevant visas för de som är på plats respektive de som är med digitalt. Men att nätverka gör du lika enkelt oavsett hur du deltar, säger Marena Christensen.
Algoritmer lyfter det som är intressant för just dig
Med hjälp av cirka fem frågor du som besökare besvarar i samband med din registrering får du anpassade förslag på såväl personer och företag att kontakta som intressanta föredrag att lyssna på. Från gamingvärlden har man lånat enkla och roliga funktioner som boost-möjligheten att vara ”Hot as chili” eller knappar med roliga förslag på inledande chatt-frågor eller att du kan skicka med en kort film som första kontakt. Du som företag kan dela ut digitala goodiebags och enkelt byta ut filmer och produkter under pågående event.
Hur ser er kund ut?
Det kan vara alltifrån de företag som vill köra ett entimmes-event för en produktlansering till de som ska ha ett 1 – 2-dagars event eller mässa.
Vad kostar det?
Som kund betalar du efter hur långt ditt event är. De digitala mötena kommer troligen bli allt fler i takt med att fler och fler företag vågar prova det digitala formatet. I framtiden är Marena Christensen därför öppen för att företag kan kunna abonnera på en licens om de kör mycket digitalt.
Kan du ge exempel på några samarbeten?
Hybrideventet ecarexpo äger rum till hösten och vintern i Köpenhamn, Göteborg och Stockholm använder sig av Ifairs liksom Sweden Game Arena, som är en helt virtuell community för professionella spelutvecklare och dataspelsutvecklingsstudenter.
Hur ser framtiden ut och hur tror du er plattform kommer utvecklas?
Vi tror att de digitala eventen kommer att öka när allt fler företag kan arrangera event och mässor med hjälp av digitala plattformar som är mer kostnadseffektiva jämfört med fysiska event. Vad gäller Ifairs plattform hoppas jag att vi ska kunna erbjuda företagen möjligheten att till exempel kunna sälja sina produkter inne på plattformen. Idag länkas du istället till företagens hemsida, säger Marena Christensen. Sen vill jag också att vi ska vara som en community i framtiden där grupper som träffats på något av våra kunders event kan fortsätta att träffas emellan eventen.
Fem fördelar med online-event enligt Marena:
- Kostnadseffektivt – när det krävs färre personer för att göra ett digitalt event.
- Större räckvidd – fler kan delta när de slipper resa.
- Bra innehåll – filmer och goodie-bags kan anpassas till olika besökare med hjälp av algoritmer för att vara relevanta och inte samma innehåll till alla. Innehållet kan också varieras under tiden eventet pågår.
- Besöksstatistik – du får mer detaljerad data från ett online-event så du kan förbättra och förändra till nästa event.
- Talare och sponsorer – ofta är det det är enklare att få bra talare och fler sponsorer till online-event.
Mer om Ifairs här.