Mikael Salo, chefredaktör på Aktuell Hållbarhet
Varför etablerar ni denna konferens?
– Vi ser att kraven på hållbarhet från eventköpare, affärsresenärer, turism och inte minst olika konsumentgrupper snabbt förändras. Trycket inom frågorna ökar kraftigt i hela näringslivet och besöks- och mötesnäringen kommer inte att komma undan. De leverantörer och aktörer som inte kan leva upp till de nya förväntningarna riskerar att förlora affärer, säger Mikael Salo, chefredaktör på Aktuell Hållbarhet som arrangerar konferensen.
Den kanske starkast drivande faktorn bakom de nya kraven är klimatförändringen som efter sommarens extremvärme är en högaktuell fråga. En annan stark drivande kraft bakom nya krav är också den nya hållbarhetslagen som kräver att Sveriges 1600 bolag ska redovisa sitt hållbarhetsarbete. Det som börjar mätas, börjar också hanteras, vilket i praktiken innebär exempelvis att allt fler företag kommer att köpa in mer hållbara mötes- och resetjänster.
Vilka ämnen kommer vara i fokus under dagen?
Konkret handlar det om att kraven snabbt ökar på exempelvis hållbara klimatsmarta måltider, resor och upplevelser av olika slag, men också att hållbara destinationer kan bli mer konkurrenskraftiga genom att erbjuda unika hållbarhetsvärden.
– Det finns stora affärsmässiga uppsidor att hantera hållbarhetsfrågorna på rätt sätt. Det ökar inte bara attraktiviteten utan är ofta en lönsam investering eftersom det sänker kostnader på olika områden.
Vem ska besöka konferensen?
Vi skapar en mötesplats och konferensagenda som både ska öka kunskapen och insikten hos besökarna om hur utvecklingen påverkar branschens olika aktörer men också ge både strategier och praktisk vägledning hur olika hållbarhetsfrågor kan hanteras.
På Hållbar besöksnäring sätter vi fokus på de mest prioriterade och angelägna hållbarhetsfrågorna nu och i morgon. Med sig hem får besökarna inte bara en värdefull omvärldsspaning utan också konkreta strategier och verktyg. På plats träffas ledande experter och beslutsfattare, tunga eventköpare och spännande nya leverantörer och aktörer.
Besöksnäringen är den snabbast växande basnäringen i Sverige och 20 procent av alla nya jobba i Sverige mellan 2007 och 2015 skapades i branschen som brottas med utmaningen att hitta arbetskraft.
– Därför lägger vi även fokus på att lyfta frågan om kompetensförsörjning – hur företag kan arbeta med inkludering och rekrytera nya medarbetare bland de tusentals nyanlända flyktingar och migranter.
När och var sker konferensen?
Konferensen Hållbar besöksnäring arrangeras den 7 november i Stockholm. Läs mer här.