Nu finansieras 34 projekt inom ramen för det nationella regionalfondsprogrammet som hanteras av Tillväxtverket.
Drygt 67 miljoner fördelas med syfte att förbättra förutsättningarna för företag inom besöksnäringen att komma stärkta och långsiktigt hållbara ur pandemin.
Många företag har tappat merparten av sin omsättning till följd av ett kraftigt minskat resande och uteblivna möten och evenemang. Det finns ett stort behov av att ställa om och tänka nytt för att möta den förändrade efterfrågan.
Nya affärsmodeller, produkter och tjänster
– Vi behöver ge direkt stöd till företagen med fokus på att ta fram nya affärsmodeller eller nya produkter och tjänster. Det behövs också nya metoder och arbetssätt för att bättre kunna stödja företagen i besöksnäringen. De beviljade projekten är en bra mix av detta, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på Tillväxtverket.
En del av projekten som nu finansieras har fokus på att ta fram nya affärsmodeller, produkter och tjänster som ett direkt stöd till företag i besöksnäringen.
”Nu får flera projekt medel som möjliggör en hållbar omställning”
Andra projekt tar fram verktyg och arbetssätt för att aktörer som arbetar med att stödja företagen ska kunna stötta på ett bättre sätt. Det kan vara regioner, destinationsbolag, kommuner och andra företagsfrämjande aktörer.
– Besöksnäringen har drabbats hårt av coronapandemins konsekvenser. Nu får flera projekt medel som möjliggör en hållbar omställning och utveckling av näringen. Svensk besöksnäring är och kommer även i framtiden att vara i världsklass, säger Ibrahim Baylan, näringsminister.
Exempel på projekt som finansieras genom det nationella regionalfondsprogrammet:
Stödpaket till företag i Jämtlands län
Projektet ska ta fram erbjudanden om företagsstöd till företag som hade sund ekonomi och potential för tillväxt innan krisen och som bedöms kunna ställa om och stärka sin verksamhet efter coronapandemin.
Projektägare: Region Jämtland Härjedalen
Framtidens innovativa möten i Skåne
Projektet ska skapa förutsättningar för en konkurrenskraftig och innovativ mötesbransch där digitaliseringen driver på processen för moderna och inkluderande möten. Totalt medverkar drygt 60 mötesanläggningar i Skåne.
Projektägare: Tourism In Skåne
Hållbar turism i Västergötlands platåbergslandskap
Projektet ska ta fram kunskapsunderlag och genomföra kompetenshöjande insatser som underlättar för naturturismföretagen att bedriva en hållbar turism.
Projektägare: Grästorps kommun
En mer innovativ besöksnäring i norra Småland
Projektet ska höja näringslivets innovations- och förändringstakt. Ett fokuserat innovationssamarbete mellan region och kommuner behöver etableras för att attrahera, behålla och utveckla människor och företag på orten.
Projektägare: Smålands Turism AB/Region Jönköpings län
Affärsrådgivning för besöksnäringsföretag i Örebro och Västmanlands län
Almis affärsrådgivning anpassas mot besöksnäringen och ger företagen ett bollplank där frågor om förändringsbehov, målsättningar och omvärldsfrågor diskuteras. Detta ökar förmågan att driva ett hållbart, lönsamt och konkurrenskraftigt företag.
Projektägare: ALMI Företagspartner Mälardalen