Ska vi alla bli TV-producenter nu?
Det enkla – och svåra – svaret är faktiskt ett rungade ja! Rörlig media växer enormt, både i extern och intern kommunikation. Har ni inte redan tagit steget till mer professionella livesändningar så är det dags! På samma gång är det viktigt att planera utifrån företagets budgetramar, behov och krav och skynda långsamt.
Är det viktigt att webinars håller TV-kvalitet?
Idag tittar vi på mer rörlig media än någonsin. Därför är vi mycket mer medvetna om produktionskvalitet än tidigare, vilket ställer högre krav på livesändningar. Samtidigt är steget att gå från en enklare webbkamera lösning till professionell tv-sändning stort och blir sällan av önskvärd kvalitet. De företag som lyckas börjar istället i liten skala. Med tiden förändrar och utvecklar man sina sändningar i takt med att företagets behov, kunskap och förutsättningar ändras.
Bör man välja en hyrstudio, eget sändningsrum eller en mobil studio?
Att skapa webinars och andra livesändningar av professionell kvalitet kräver tekniskt kunnande, utrustning och vana – både bakom och framför kameran. Om man vill få bra kvalitet på sina webinars, men inte har rätt kunskap och utrustning i företaget kan man därför börja med att hyra en studio. Då kan man dessutom välja hur mycket hjälp man vill ha före, under och efter produktionen.
Vid en mobil studiolösning så hyr du i istället in all typ av teknisk utrustning, tekniker som hjälper till att rigga och som även finns på plats med sin spetskompetens under genomförandet. En mobil lösning installeras med andra ord i företagets egna lokaler.
Fortfarande sugen på en egen studio?
För många mindre företag och organisationer är det svårt att motivera en egen, professionell studio. Det kräver duktiga tekniker, budget och professionell utrustning vilket många mindre företag inte har.
I dessa fall kommer man långt med ljuddämpande textilier, en bra videokamera, kvalitativt ljus anpassat till rummet, mikrofoner och lämplig mjukvara. Den typen av lösning kanske inte riktigt samma ”TV-känsla”, men publiken får en avsevärt mycket bättre upplevelse än vad endast en webbkamera och dator kan erbjuda.
Vill man däremot skapa sändningar med ”TV-känsla” av hög kvalitet som bygger varumärke behövs det ofta mer. I och med att webinars och webbsändningar har blivit allt vanligare, har även förväntningarna höjts. Både hos den som ska nå ut – och hos mottagaren. Detta tar alltfler företag på allvar, vilket gör att många större företag idag producerar allt mer av sitt rörliga material i en egen studio.
För större företag lönar det sig ofta att bygga en egen studio, istället för att hyra in utrustning eller att hyra in sig i en extern studio. Det ger dessutom full kontroll över sändningarna och ökar både säkerheten och tillgängligheten, när all utrustning finns inom företagets väggar.
Text av: Victor Eklund, Informationsteknik