Pop-up är formatet som gäller. Restauranger, butiker och till och med parker dyker upp på tillfälliga platser. Tillfälliga nedslag skapar ROI för alla inblandade och en mässa är just det – en pop-up mötesplats.
Influencers, människor som andra lyssnar och litar på tack vare deras kunskap, målgruppen som alla marknadsförare vill nå. Mässor besöks av människor som är engagerade, intresserade och öppna, det vill säga influencers.
Fygitala montrar har kommit för att stanna, det vill säga montrar som tar hjälp av teknik för att lyfta mötesupplevelsen. IR, AR, 3D, hologram etc. Möjligheterna är obegränsade och det enda vi säkert vet är att tekniken kommer fortsätta att utvecklas. I dag handlar det inte om att välja mellan digitala eller fysiska möten. I dag gäller det att kombinera.
Ett mässdeltagande (pop-up) skapar ambassadörer (influencers) genom kombinationen av fysiska och digitala upplevelser (fygitala montrar). Pop-up, influencers och fygitala möten är bara tre av många anledningar till att mässorna kommer att fortsätta att utvecklas och växa sig allt starkare.
Nya version av bok
För min egen del var en stor händelse under år 2017 att jag och Maria Jansson kom ut med en helt ny version av boken Mässguru. Den första versionen skrev jag 2004 och den blev världens mest sålda mässbok.
Under 2018 kommer 2017 års trender fortsätta att växa sig starkare. Utbildningsbehoven kommer därmed också att öka och vi på Fairlink kommer bidra genom att bland annat lansera ett helt nytt e-utbildningskoncept för att hjälpa utställare att fullt ut nyttja mässornas möjligheter.
Av: Mikael Jansson, vd för Fairlink.