Om Svensk Konferens & Mötesbarometer 2018
Närmare 1000 kvalificerade konferensinköpare på svenska företag är basen för dessa marknadsanalyser, som visar på trender, behov och beteenden, tillväxtindikatorer för ökningar/minskningar av konferensvolymer i Sverige totalt samt i viktiga marknadssegment, utveckling av dagkonferenser vs. konferenser med övernattning, köpkriterier, kännedom, informations- och bokningskanaler etc. Motsvarande rapport finns även för den Norska marknaden. Dessutom mäts kundnöjdheten på konferensarrangörerna i de olika konferenskategorierna Hotellkedjor, Konferensförmedlare, Affärsresebyråer och Rederier utifrån NPS-metodiken.
Sju tydliga trender för 2018:
- Totala inköpsvolymen kommer öka med 0,5 procent samtidigt som takten på tillväxten avtar.
- Storföretagen kommer minska sina köp med cirka 1 procent medan små och mellanstora tror på en fortsatt ökning för 2018.
- Tillverkningsindustrin är den bransch som tror på den största minskningen under 2018.
- Handelssektorn är den bransch som kommer öka sina konferens- och mötesköp mest under 2018.
- 56 procent av de tillfrågade mötesköparna har en mötespolicy att följa som bland annat innehåller hållbarhetskrav.
- Antalet små konferenser med färre än tio deltagare minskar dramatiskt från tidigare år.
- Att kunna erbjuda nyskapande format är viktigt för att klara inköpskraven för 2018.
– Konjunkturen går upp och ned. Det är inte så konstigt – vi har haft tre års tillväxt i branschen. Under år 2018 kommer det också bli tillväxt, men den svalnar av. Jag tror att vi nådde en konjunkturtopp 2017 och det är helt naturligt att det vänder, säger Jan Borg till Eventeffect.
Stämmer det att storföretagen kommer minska sina inköp?
– Det stämmer väl överens med konjunkturen. Vi mäter också affärsresandet generellt och vi ser exakt samma siffror där. Att den tillväxt som vi haft under tre års tid nu även kommer svalna av gällande affärsresandet.
Varför kommer handelssektorn öka sina inköp mest?
– Vi har en motor i hela ekonomin och det är tillverkningsindustrin. Vi är på toppen av konjunkturen, folk har gott om pengar och det är låg arbetslöshet. Så det kan göra att handelsföretagen skördar lite senare än tillverkningsindustrin.
Varför kommer små konferenser om mindre än tio deltagare minska?
– Det är en trend vi sett i flera år, man tar hand om det internt i egna lokaler. Dessutom har vi en annan typ av konferensteknik som gör att man kan ta hand om mindre möten själva.
– Vi mäter även kundnöjdhet enligt en metodik som heter Net promoter score, (NPS). Vi mäter alla hotellkedjor, affärsresebyråer, konferensförmedlare och rederier i den här mätningen. Där kan vi se att branschens genomsnitt i kundnöjdhet ökar. Kunderna tycker att alla blivit bättre. Framför allt får affärsresebyråerna mycket bättre betyg än tidigare. Och bäst i hela mätningen är det American Express – de jobbar stenhårt med konferenser och möten.
Läs rapporten här.