Longines Global Champions Tours första år i Stockholm gav fina resultat – både för de svenska ryttarna och för publiken.
Den turistekonomiska omsättningen från LGCT och Stockholm Horse Week blev 57 miljoner kronor. Evenemanget stärkte dessutom Stockholm som destination för ridsport.
I snitt spenderade besökarna 2 923 kronor per dygn under sin vistelse, pengar som framför allt lades på shopping och köp av souvenirer.
Enligt Visit Stockholms och Origo Groups undersökning på plats kände nio av tio stockholmare att evenemanget gjorde dem stolta över sin stad.
”Att så många stockholmare tyckte att ett sådant här evenemang gör dem stolta över sin stad är ett mycket gott betyg”
– Vi gläds med arrangören över hur bra hela evenemanget upplevdes av såväl tävlanden som av besökarna. Att så många stockholmare tyckte att ett sådant här evenemang gör dem stolta över sin stad är ett mycket gott betyg, säger Camilla Hagman, kommunikations- och evenemangschef på Idrottsförvaltningen Stockholms stad och fortsätter:
– Från stadens sida ser vi både möjligheter och har förhoppningar om att evenemanget kommande år fortsatt utvecklas för att ännu fler ska få uppleva en inspirerande hästfest.
Nio av tio tyckte att evenemanget var lyckat
Under dagarna evenemanget pågick intervjuades 578 besökare. Nästan nio av tio besökare tyckte att hästtävlingarna var ett lyckat evenemang.
Totalt fick evenemanget betyget 4,3 av 5 – både av stockholmare och tillresta besökare.
– Stockholm utvecklas som evenemangsstad och detta evenemang kommer att bli en internationell magnet för destinationen, säger Caroline Strand, vd på Visit Stockholm.