En ny undersökning som återges av INSEAD Knowledge och refereras av tidningen Chef, visar hur mycket företagsledare twittrar och hur deras tweets påverkar följarna.
Genom digitaliseringen blir social intelligens allt viktigare – tidigare påverkade starka ledare människor genom att utöva mark och använda sina styrkor. Nutidens sätt att påverka människor kallas för det nya demokratiska ledarskapet – en process där engagemang skapas i två riktningar, uppifrån och ned samt nerifrån och upp.
Mätningarna gjordes mellan januari och augusti 2016, av Twitter Influence Index, som utvecklats under ledarskapsprogrammet YPL (Young promising leaders) och de visade att följande företagsledare är mest inflytelserika på Twitter:
1. Tim Cook, Apple2
2. Bill Gates, Bill &Melinda Gates Foundation
3. Elon Musk, Tesla Motors
4. Donald Trump
5. Richard Branson, Virgin
6. Rupert Murdoch, 21 Century Fox
7. Aron Levie, Box
8. Ash Ashutosh, Actifio
9. Satya Nadella, Microsoft
10. Brian Chesky, Airbnb
Enligt tidningen Chef, kan man utifrån listan se fyra tips och ett faktum: Less is more. Tim Cook som twittrade 50 gånger under undersökningsperioden, fick cirka 2000 retweets per inlägg. Dessa var ofta korta, personliga och handlade om kunder eller lovord till personalen, samt engagemang i en viss fråga. Man kan därför säga att det är viktigare att ha färre, men mer engagerade följare.
Bill Gates däremot, twittrade hälften så många inlägg, har 15 gånger så många följare som Cook, men fick endast hälften så många retweets.
Ett annat bra tips är att prata mediets språk. Elon Musk satsar på teasers i korta tweets, han skriver bland annat ”Det är dags.” Ännu ett tips kan vara att twittra ödmjuka tweets – Richard Branson, berättar ofta om olika erfarenheter och personliga misslyckanden.
Av listan går det även att utläsa att kvinnliga toppchefer saknas i topp tio. Det tros bero på två saker: bristen av kvinnor på chefsnivå samt att kvinnor tenderar att inte lika ofta använda twitter i professionella syften.