
– 2017 slog vi besöksrekord med över 100 000 fysiska besök på Skellefteå Turistcenter. En ökning med 87 procent sedan 2007. Inför stundande sommarsäsong har vi tillgängliggjort verksamheten ytterligare. Vi vill att ett besök i Skellefteå ska stärkas av det personliga bemötandet, säger Maria Broman, vd på Visit Skellefteå.
När trenden gör gällande att turistbyråer tappar besök och funktion går Skellefteå mot strömmen. På Skellefteå Turistcenter säljs biljetter, Skellefteå presentkort, souvenirer och profilprodukter som aldrig förr, samtidigt som besökare och kommuninvånare fortsätter att ta hjälp av Turistcenter för tips på evenemang och besöksmål.
– Vi märker att Turistcenters kunskap är efterfrågad. Vid årsskiftet utökade vi öppettiderna parallellt med att vi hela tiden utvecklar vår kommunikation i digitala kanaler, säger Maria Broman.
Turistcenter på hjul i sommar
– Vi kompletterar med en mobil turistbyrå i form av en elcykel. Med den kan vi finnas på olika platser, där vi för stunden gör mest nytta för våra besökare. Inför sommaren inrättas också två nya InfoPoints med turistinformation, en i Skråmträsk kvarn och en på Café Fyren, Bjuröklubb, fortsätter Maria Broman.