eventeffect.se
Rapporter

EA Summit 2025 samlar Sveriges ledningsassistenter – ”Rollen står inför sitt största skifte någonsin”

Hallå där...

Den 17 november 2025 äger EA Summit 2025 rum på Ingenjörshuset, Stockholm — en halvdagskonferens riktad till Sveriges ledningsassistenter med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”. Arrangör är Executiveeffect, och VD/projektledare Victor Träff berättar hur den egna undersökningen lagt grunden för upplägget.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • K&E Studios
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strandmässan
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
    • ReadySet
    • CoreGo
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Sophia Loader: Aldrig varit på plats? Här bjuder jag på mina bästa tips och råd inför Almedalsveckan!

2023-04-12 | Almedalen

Sophia Loader: Aldrig varit på plats? Här bjuder jag på mina bästa tips och råd inför Almedalsveckan!

Efter flera års närvaro under Almedalsveckan har jag samlat på mig erfarenheter och praktiska tips. Ta del av dem här!

Sophia Loader: Aldrig varit på plats? Här bjuder jag på mina bästa tips och råd inför Almedalsveckan!BIld av David Mark från Pixabay

Går ni och funderar på om Almedalsveckan är något för er? Till er som inte varit med tidigare så säger jag bara – våga prova! Och det är inte för sent att komma med i det officiella programmet eller att hitta en plats att vara på redan nu i sommar! Almedalsveckan äger rum mellan 27 juni och 1 juli och att anmäla ert seminarium till det officiella programmet är kostnadsfritt fram till och med kl 15.59 den 12 april. Fram till 10 maj kostar det sen 500 kronor och därefter höjs avgiften succesivt.

Du ser en kändis äta glass och sover i samma rum som chefen

Hur ska jag förklara Almedalsveckan för någon som inte varit där? Det är något med själva känslan när du är på plats som inte går att förklara. Jag har själv upplevt att det är under Almedalsveckan, i solsken, på kullerstensgatorna i Visby som jag haft några sådana där möten och samtal som jag aldrig hade fått till annars.

Jag tror att det är mixen av att du liksom klarat av första halvåret och snart ska gå på semester, du får energi av att ha ett smörgåsbord av otaliga spännande seminarier och föreläsningar runt hörnet, du blir glad av att du sprang på den där före detta kollegan du inte sett på flera år, du ser en kändis äta glass och ni har trängt ihop er i en liten lägenhet innanför ringmuren och sover, vare sig du vill det eller inte, i samma rum som chefen … Sammantaget skapar det här en fantastisk plattform för den demokratiska mötesplats för samhällsfrågor som Almedalsveckan har varit sedan 1968!

Stanna en dag extra

Blev du sugen på att åka? Ta då del av mina tips här nedan. Och unna er gärna att stanna kvar en dag extra efter att ni haft ert event. Då kan ni själva besöka olika seminarier och mingel och vem vet, kanske springer du på någon du länge velat prata med i korsningen Hästgatan och Strandgatan och får till ett spontant möte!

  1. Kolla läget som besökare
    Om ni funderar på att vara med som arrangör men känner er osäkra så börja med att åka till Almedalsveckan som besökare. Åk två till tre kollegor och fånga upp era intryck när ni kommer hem och innan ni går på semester. Fullbokat? Ofta är det lättare att få tag på biljetter och hyfsat boende i dagarna precis före då en del som bokat på med marginal då bokar av.
  2. Hellre enkelt med känsla och engagemang än helt perfekt
    Under Almedalsveckan är det avslappnad klädsel och spontanitet som gäller så om ni känner att ni är redo att vara med som arrangör är mitt tips att göra det enkelt men med skön känsla och engagemang och lägga de allt för höga kraven på perfektion åt sidan. Alla typer av arrangemang är ok under Almedalsveckan där vissa företag arrangerar seminarier på stora proffsbyggda scener till att någon har en talare som står på en lastpall på innergården av ett kafé!
  3. Satsa på ”tema, tempo och trevligt”
    Det går alldeles utmärkt att vara på plats och bara köra ett seminarium. Det viktiga är att se till att ämnet är intressant, att seminariet inte är för långt och gärna att talarna är både scenvana och vågar stå för sin åsikt och bjuda på sig själva. Oavsett ämne så är lite humor en bra ingrediens! Ett bra upplägg kan se ut så här:
    10.00 Kaffe/vatten, fruktsallad i glas eller en wrap. Här finns det tid att mingla och knyta bra kontakter!
    10.15 Seminariet/debatten börjar på scenen.
    10.45 Moderatorn avrundar med att publiken får ställa frågor.
    11.00 Seminariet avrundas som senast. OBS! Håll tiderna. Ingen gillar kvarsittning!
  4. Kör ihop med någon
    Kanske är någon av era kunder redan vana ”Almedalare”? Eller någon av era leverantörer eller affärspartners? Varför inte fråga om ni får vara med som talare på någon av deras seminarier eller kanske kan få köpa in er på en slot på deras scen och på deras yta? Att hyra egen markplats och eget tält kostar mycket pengar så om ni vill vara med så kan det vara ett välkommet bidrag som ni båda vinner på.
  5. Vad ska vi prata om då?
    Under Almedalsveckan kan du i stort sett lyfta vilka samhällsfrågor och ämnen du vill. Fundera på vad ni vill att ert företag förknippas med och vad ni vill få ut av att prata om det under Almedalsveckan. Hitta ett ämne som är intressant för allmänheten och där ni som arrangör är experten. Tänk till på hur ni kan vara unika! Vad har ni för kontakter? Vilka talare kan vara med på scenen för att skapa en intressant debatt? Kör hellre ett nischat lite udda tema än ett ämna som ”alla” kör. Då ökar chanserna att det blir fullt i bänkraderna!
  6. Antal talare och språk
    Jag tycker det blir en bra dynamik med en moderator och två till tre talare. Då får alla chansen att prata. Se till att det är både män och kvinnor på scenen och att de representerar olika hållpunkter så det blir dynamik i samtalet. Under Almedalsveckan sker det mesta på svenska men kanske har ni någon intressant utländsk talare i ert nätverk som ni vill ska medverka? Kör ni på engelska är det värt att dubbelkolla språknivån på de ni vill ska vara med på scenen så ingen behöver sitta i 45 minuter och lyssna på dålig engelska.
  7. Viktigt att moderatorn kan styra
    Kanske har ni någon på företaget med scenvana som kan vara moderator? Annars är det värt att betala ett proffs att hålla i trådarna. Moderatorn ska se till att samtalet på scenen blir dynamiskt, fördela ordet så det inte bara är en som pratar och kunna hantera frågor från publiken. Välj en moderator som känner sig hemma i ämnet ni ska prata om och se till att moderatorn i god tid före seminariet har kontaktat talarna och har koll på innehållets alla delar.
  8. Bjuda på mat och dryck eller inte?
    Om ni vill hålla nere kostnaderna så kör ert seminarium på tider som ligger mellan måltiderna. Kör ni på morgonen, vid lunchtid eller vid 17-tiden är det trevlig att bjuda på någonting. Om ni vill hålla det enkelt så skippa roséminglet. Bjuder ni på alkohol så måste ni se till att cateringfirman har utskänkningstillstånd, att ni har serveringstillstånd och/eller att ni är ett slutet sällskap vilket innebär att alla som ska delta är föranmälda och att ni har personal som säkerställer att inga andra kommer in på ert event. Kontroller görs regelbundet så chansa inte!
  9. Seminarium eller hybrid-event
    Börja i liten skala och kör bara seminariet på plats är mitt tips. Att arrangera ett hybrid-event kräver väldigt mycket mer av er som arrangör, av moderatorn och av talarna. Om ni vill kunna sprida det socialt så kan ni kosta på er att filma seminariet eller spela in när ni ställer några nyckelfrågor till era talare och kanske till några från publiken. Det kan ni sedan kan lägga upp i era sociala medier.
  10. Uppföljning först, semester sen
    Jag vet att det är så frestande att bara stänga ner datorn, lägga alla kvitton i en mapp och gå på fyra veckors semester när ni kommer hem lyckliga men trötta efter er Almedals-insats, men … Ingen semester förrän ni haft ert uppföljningsmöte! Utvärdera vad ni har uppnått. Vilka kontakter har ni knutit? Vilka frågor har ni tagit upp och vilka lärdomar kan ni dra av veckan? Ska ni vara med nästa år igen och hur tar ni med er årets erfarenheter?

Lycka till!

Matnyttig information hittar du här:
Delta som arrangör
Checklista för dig som arrangör
Skicka in ditt seminarium till det officiella programmet

KONTAKTA OSS

 

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Almedalsveckan 2025 i siffror: Över 2 400 evenemang och över 80 000 besökare

Almedalsveckan 2025 i siffror: Över 2 400 evenemang och + 80 000 besök

Almedalsveckan 2025 i Visby bjöd på över 2 400 evenemang, nära 32 000 unika besökare och starka samtal kring hållbarhet, säkerhet och demokrati – både fysiskt och digitalt.

Från försvar till framtidstro - därför behövs Almedalen mer än någonsin

Niclas Rahm: Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Trädgård i Visby under Almedalsveckan med stora möjligheter

Tips för eventproffs som besöker Almedalen

Almedalsveckan är inte bara en arena för politiska samtal – det är också en guldgruva för alla som arbetar med event, möten och upplevelser. Årets program är fyllt av seminarier med fokus på hållbarhet, teknik, kommunikation och ledarskap – områden som är direkt användbara för dig som professionell eventarrangör. Här har vi valt ut programpunkter som du inte bör missa – med tydliga tider, datum och platsangivelser.

Förändringsledning i eventbranschen – så bygger du team som levererar även när allt förändras

Förändringsledning i eventbranschen – så bygger du team som levererar även när allt förändras

Annons

Vi på Mindley gillar att lyfta fram våra experter – och den här gången bad vi vår föreläsare Mathias Härenstam att berätta om ett case som verkligen visar vad förändring på riktigt kan göra. Historien om Tibnor handlar inte om stål, utan om människor – och den rymmer fler lärdomar än man kanske först tror, särskilt för alla som jobbar med event och upplevelser.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Jag godkänner Eventeffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

EventPoddenBild CKnutas JSamuelsson

Megasound Banner GIF 2

Tips

  • Varför är Google Analytics viktigt?
  • Så skriver du ett pressmeddelande som skapar publicitet – 10 tips
  • Tips: Fem enkla saker som gör det lättare att sälja sponsorplatser
  • Lyckas med event i London trots ETA och Brexit
  • 9 tips: Bästa möbleringen för mötet
  • Medlemmarna i Sveriges moderatorförening bjuder på sina misstag
  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
En magisk sommar börjar med en oförglömlig fest på Fotografiska

En magisk sommar börjar med en oförglömlig fest på Fotografiska

Annons

Letar du efter den perfekta platsen för er kommande sommarfest? Boka sommarens härligaste firande tillsammans med kollegorna och låt er uppslukas av konst, hållbara och gastronomiska smaksensationer, och en förtrollande utsikt över Stockholm och Saltsjön.

Upphandlingar

  • Ny upphandling i Skåne: Helsingborg söker strategisk eventbyrå och producent
  • Upphandling: Ramavtal för ljud, ljus, scen och eventservice
  • Kungliga Operan upphandlar ramavtal för hyra av teknik
  • Kommun söker eventbyrå för mötes- och upplevelsekommunikation
  • Kommun utlyser upphandling för Sommarfestival

Eventarenan

Kosmonaut Events skalar upp – dubblar kapaciteten för beMatrix pop-OUT inför sommarsäsongen

Kosmonaut Events skalar upp – dubblar kapaciteten för beMatrix pop-OUT inför sommarsäsongen

Annons

Inför sommaren 2025 gör Kosmonaut Events en strategisk satsning för att möta den ökande efterfrågan på flexibla, mobila och varumärkesbyggande eventlösningar. Utbudet av beMatrix pop-OUT enheter dubblas till åtta stycken.

Inspiration

Från källare till kultbryggeri på Ringön

Företagsevent med smak, skratt och samhörighet

Inspiration

I en bransch där företag söker minnesvärda och engagerande event är Två Feta Grisar på Ringön i Göteborg en destination som sticker ut. Här kombineras lokalt bryggd öl, mat i toppklass och lekfulla aktiviteter i en miljö som främjar både kreativitet och gemenskap. För företag som vill erbjuda mer än en traditionell after work eller konferensmiddag är detta en plats där hela teamet får en helhetsupplevelse.

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Inspiration

De kallar sig själva för en “resort i stan”. Nu har Jacy’z Hotel & Resort i Göteborg för andra året i rad utsetts till Sweden’s Leading Business Hotel – och visar att framtidens affärsresor handlar lika mycket om känsla som om konferens.

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Inspiration

När resenärer stiger av planet på Arlanda är det ofta hektiskt och stressigt – men mitt i flygplatsens puls finns en plats där lugnet råder och bemötandet känns varmt och personligt. Från och med 1 januari 2026 är det Robin Azad som styr skutan på Comfort Hotel Arlanda Airport, med ambitionen att göra varje gäst vistelse minnesvärd och varje medarbetare stolt över sitt arbete.

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Inspiration

Julshow säsongen 2025 bjuder på allt från vintriga musikaler i Norrland till rockiga festkvällar i Skåne. För mötes- och eventindustrin är det en chans att hitta nya idéer, kombinera underhållning med nätverkande och skapa upplevelser som engagerar både kunder och medarbetare. Här är en guide till årets höjdpunkter.

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Inspiration

Räkmackan är lika mycket Göteborg som havet, skärgården och salta vindar. Den klassiska smörgåsen med handskalade räkor, ägg och majonnäs är något av stadens stolthet – och varje år utses den allra bästa.

I år står det klart: Göteborgs bästa räkmacka 2025 finns på Swedish Taste.

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Inspiration

Efter en kort paus är det snart dags för comeback på Sveavägen. Den 15 januari 2026 slår O’Learys Norrtull åter upp dörrarna – med nya franchisetagare, nya idéer och en rejäl dos energi. På 2 500 kvadratmeter ska en av Stockholms största sport- och nöjesdestinationer väckas till liv igen, med fokus på upplevelser, gemenskap och evenemang.

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Inspiration

När Elite Stadshotellet Eskilstuna den 8 oktober inviger sitt nya Vana Spa får Mälardalen inte bara en ny spaupplevelse – satsningen blir också ett mervärde för konferenser, events och affärsresor. Här möts hotellets historia, vattensnära läge och modern design i en helhetsupplevelse för både gäster och arrangörer.

Postmuseum öppnar Källarloungen – nya mötesrum i historiska valv

Postmuseum öppnar nya mötesrum i historiska valv

Inspiration

Postmuseum i Stockholm utökar sin mötes- och eventverksamhet med Källarloungen, ett nytt mötesrum i museets historiska källarvalv i Gamla stan. Lokalerna erbjuder en unik kombination av kulturarv och modern mötesdesign, och ska ge besökare en inspirerande miljö för allt från kreativa workshops till mingel och samtal.

Metropole – mötesplatsen där kreativitet och eventmöjligheter flätas samman

Metropole – mötesplatsen där kreativitet och eventmöjligheter flätas samman

Hallå där...

I hjärtat av Stockholm, på Magnus Ladulåsgatan 3, har Metropole etablerat sig som en spelare i mötes- och eventindustrin – inte bara som coworking-aktör utan också som scen för hybrid-produktioner, broadcasting, eventupplevelser och mötesrum med hög kreativ potential.

AI-kampanj lanserar nytt hotell i Södertälje

AI-kampanj lanserar nytt hotell i Södertälje

Inspiration

Hur lanserar man ett hotell som ännu inte finns? För THE DOCK, som öppnar i Södertälje den 19 november 2025, blev svaret en helt AI-genererad öppningskampanj. Resultatet: en lekfull resa genom hissdörrar där gäster, personal och fantasi möts långt innan de första gästerna kliver in.

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Annons

Mindley Expert Spotlight: Magnus Helgesson om drivkraft, transformation och varför det viktiga inte är vad du gör – utan vem du blir.

Konferens och möteslokaler

  • Konferensrum och möteslokaler i Göteborg
  • Konferensrum och möteslokaler i Stockholm
  • Konferensrum och möteslokaler i Skåne

Event och festlokaler

  • Festlokal Stockholm
  • Festlokal Göteborg
  • Festlokal Malmö

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Projektledare till Expohouse
  • Brasserie Season söker kockar till hösten
  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive
  • Creative Meetings söker: Senior eventprojektledare med byråvana
  • Senior projektledare Event – Centas

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Eventbyrå

Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) har valt Wonderland som ny eventpartner för Swedish Beauty Awards 2026. Byrån får ansvar för både produktion, PR och sociala medier – och ska lyfta Sveriges största skönhetsgala till nästa nivå.

Minnesota vinner Region Stockholms filmupphandling

Minnesota vinner Region Stockholms filmupphandling

Eventbyrå

Kommunikationsbyrån först i rangordningen i nytt ramavtal för filmproduktioner.

No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

Eventbyrå

Eventbyrån No Normalcy fortsätter att tänja på gränserna för hur mat och upplevelse kan smälta samman. I november återvänder deras hyllade koncept ODDNORM – en multi-sensory dining experience där fine dining möter konst, teknik och kreativ galenskap.

Mest läst

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

LIWLIG fortsätter att expandera, nu förstärks teamet med tio nya medarbetare inom flera centrala kompetensområden.
Välkommen till en kväll där inspiration, nätverkande och nya idéer står i fokus!

Välkommen till Mötesbaren och lanseringen av Food Family

Den 4 November bjuder Effectsajterna in till en härlig kväll med föreläsningen Magnetiska varumärken och mingel på Teaterbaren (Kulturhuset) mitt i Stockholm. Anmäl dig här!
De dolda arkitekterna – Jim Gartz lyfter fram människorna bakom magin i eventvärlden

De dolda arkitekterna – Jim Gartz lyfter fram människorna bakom magin i eventvärlden

Efter över tre decennier i eventbranschens kulisser har Jim Gartz destillerat sina erfarenheter till en bok som hyllar de osynliga hjältarna bakom applåderna. De Dolda Arkitekterna är en poetisk, filosofisk och samtidigt praktiskt insiktsfull berättelse om hur magin på scen blir till – och vad som händer bakom ridån.
Lista: Sveriges 8 bästa julmarknader

Lista: 23 härliga julmarknader att besöka

Har ni slut på energi i vintermörkret? Ta med ditt team på ett miljöombyte och kom i julstämning. Eventeffect listar några av Sveriges bästa julmarknader.
DreamHack satsar på musik och upplevelse – Joakim Lundell i spetsen

DreamHack satsar på musik och upplevelse – Joakim Lundell i spetsen

När DreamHack intar Stockholmsmässan 28–30 november blir det tre dagar av e-sport, musik och kreativ energi. På scenen står Joakim Lundell – redo att förvandla öppningskvällen till en explosion av ljud, ljus och digital kultur.

Branschfolk

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschfolk

Evententreprenören Sofi Franzén, en av grundarna av Eventyr – som idag heter Liwlig – prisades på Founders Awards i Stockholm. Hon tilldelades guld i kategorin “Årets grundare – storföretag” för sitt arbete att bygga ett bolag som skapar inkluderande, hållbara och värderingsdrivna event.

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Branschfolk

Centas har varit en del av svensk eventhistoria sedan 1976. Med teknik som lyfter idéer till
minnesvärda ögonblick ser bolaget försäljning som relationer, inte transaktioner.

Michel Taune ny kökschef på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Michel Taune ny köksansvarig på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Branschfolk

Efter två decennier på några av Stockholms mest välrenommerade krogar kliver Michel in som ny köksansvarig på Citykonferensen. Med sig har han både erfarenhet från stjärnkrogar och en stark övertygelse om att smak ska gå före krångel.

Mats Flodén på Space Production: "En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge"

Mats Flodén: ”En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge”

Branschfolk

En mässmonter är inte bara en yta på mässgolvet – den kan bli en långsiktig del av ett varumärkesbyggande. Det menar Mats Flodén, projektledare på Space Production som dagligen hjälper företag att skapa flexibla och hållbara monterlösningar.

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande - Helene Bruneheim Johansson

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande – Helene Bruneheim Johansson

Aktuellt

Vid Svenska Eventakademins årsmöte i slutet av augusti valdes Helene Bruneheim Johansson, Event Manager på Advokatfirman Vinge till ny ordförande för verksamhetsåret 25/26. För Eventeffect berättar hon vad branschen kan vinna på en ökad ”Good-for-you-kultur”, hur hon vill stärka SEA som plattform och vad som hände på Galeries Lafayette i Paris …

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Branschfolk

Efter många år i branschen har Kerstin Fagervall tagit steget och startat egen verksamhet. Genom bolaget Lakki Me erbjuder hon evenemangs- och produktionssupport – med målet att ge arrangörer trygghet och flexibilitet i genomförandet av sina event. Eventeffect fick en pratstund med Kerstin om idén bakom företaget, hennes bakgrund och vilka projekt hon ser fram emot.

Folk i karriären

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

På nytt jobb

LIWLIG fortsätter att expandera, nu förstärks teamet med tio nya medarbetare inom flera centrala kompetensområden.

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

På nytt jobb

När Göteborgs nästa stora hotellöppning närmar sig, står en man redo att skriva första kapitlet. Aurel Balika blir hotelldirektör för Quality Hotel The Book, den nya satsningen från Strawberry som öppnar sommaren 2026 – mitt i stadens pulserande nöjes- och mötescentrum.

Louise Ekeberg ny rådgivare på Mindley

Louise Ekeberg ny rådgivare på Mindley

På nytt jobb

Mindley fortsätter att växa och stärker sitt team med Louise Ekeberg som ny rådgivare. Hon har mer än 25 års erfarenhet från event, konferenser och affärsresor – både i Sverige och internationellt – och kommer närmast från ledande roller inom flera etablerade byråer.

Gästskribenter

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Gästskribent

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Att skapa upplevelser med människor i fokus

Att skapa upplevelser med människor i fokus

Annons

Med fokus på att skapa kommunikation som engagerar människor och stärker relationer skapar EVENTYR NINE YARDS B2C-aktiveringar med effekt.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com