Pandemin punkterade hela mäss- och mötesbranschen över en natt. Flera aktörer på marknaden har försvunnit, och när dörrarna till mässhallarna nu öppnats igen vittnar många om problem med att hitta personal och kompetens.
– Det är tydligt att det varit svårt för många att genomföra event och mässdeltaganden efter Covid. Efter närmare två års uppehåll från möten och mässor har många företag all anledning att se över sina interna organisationer, sina samarbetspartners och sina leverantörer, säger Kaj Edanius, vd för Space Production.
Startar tyskt bolag
Space Productions svar på den insikten är att vässa det egna erbjudandet. Space är sedan tidigare det svenska bolag i branschen som har störst fokus på internationella mässor och möten, och bolaget har en mycket stark position i Tyskland. För att stärka erbjudandet ytterligare startas nu det tyska dotterbolaget Space Production GmbH.
– Vi anpassar oss alltid efter våra kunders behov och försöker vara hållbara och relevanta både globalt och lokalt. Genom att etablera oss i Tyskland stärker vi ytterligare vår identitet som ”global locals”, säger Lasse Frisk, projektledare på Space Production.
– För oss är det dock helt naturligt. Vi har samarbetat framgångsrikt med våra tyska partners i små och stora projekt i över 20 års tid. Våra goda relationer och vår gemensamt ackumulerade kompetens blir nu formaliserade vilket kommer att ge en ökad leveranssäkerhet och trygghet för våra kunder.
Exportindustrin i fokus
Att det är just Tyskland som blir bolagets första internationella expansion har också sina förklaringar. Tyskland är Sveriges enskilt viktigaste handelspartner, men bland Space Productions kunder finns också flera tunga namn från fordonsindustrin – där Tyskland huserar de viktigaste mässorna.
Att lyckas på de tyska mässgolven är dock långt från självklart. Att transportera material och människor är både kostsamt och ohållbart, och många väljer därför att i stället arbeta med lokal kompetens. Det Space Production nu är ensamma om att kunna erbjuda är alltså att vara lokala samarbetspartners både i Skandinavien och i Tyskland.
– Det är det här som är vår största styrka. För våra kunder inom exportindustrin är det viktigt att vi kan hantera event lokalt i hela Norra Europa, och framför allt att de kan vara trygga i att de får samma kvalitet och engagemang på alla platser. Med den här etableringen blir den tryggheten ännu starkare, och vi ser fram emot att få fortsätta hjälpa våra kunder att exponera sina varumärken på den traditionella marknaden, säger Mathias Andreasson, projektledare på Space Production.