Svenska mässan är belägen i Göteborg och invigdes 1918 av Gustav V och drottning Viktoria. Mötesplatsen fungerade till en början som en länk mellan industri, hantverk och handel där tillverkare och köpmän kunde göra affärer och uppleva branschnyheter. På den första mässan deltog 530 utställare och besöktes av 42 000 personer.
Idag hör Gothia towers till Svenska mässan, som med sina 1 200 hotellrum är en av Europas tio största hotell. Hotellet har 40 000 kvadratmeter av bland annat mässhallar, kongresshall och en egen showarena. Tillsammans välkomnar de närmare 2 miljoner besökare om året, med en omsättning på dryg 1,2 miljarder kronor, som genererar ytterligare i 3 miljarder turistekonomiska effekter.
Så firas jubileumsåret
Svenska Mässan rapporterar nu att de kommer att fira jubileumsåret med en rad aktiviteter under året. I april arrangeras en särskild jubileumshelg där ett stipendium kommer att delas ut till en person eller ett företag som utvecklat en idé som gynnar den svenska besöksnäringen. Roger Holtback, styrelseordförande för Svenska Mässan menar att syftet har sedan Svenska mässans grundades varit att främja just näringslivet. Det är något som Carin Kindbom, vd och koncernchef för Svenska mässan håller med om.
– Vi vill bidra med innovation till näringen, vi har stor internationell efterfrågan och vill möta den globala marknaden genom att vara lyhörda och ligga i framkant. Den fysiska mötesplatsen kommer att bli allt viktigare i en digitaliserad värld och vi tror på fortsatt tillväxt i mötesindustrin. Vi har stora expansionsplaner och ser fram emot att med mod och kraft påbörja ett nytt sekel i Svenska Mässans historia, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef.