– Inom ett år kommer vi ha certifierat de första mötesrådgivarna, säger Jannis Norén Karas, medlemschef på Svenska Möten.
Certifieringen har växt fram då Svenska Mötens kunder förändrat sättet för hur de bokar möten. Konferenser eller möten som tidigare bokats av vana vd-sekreterare eller assistenter, delegeras nu till medarbetare som ofta är ovana vid vilka frågor och krav de bör ställa för att syftet och målet med mötet ska uppnås.
– Vår roll blir allt mer rådgivande för att hjälpa och stödja bokaren på bästa sätt. Därför ger vi våra medarbetare och personalen på våra medlemsanläggningar kunskap och metoder att jobba efter, säger Jannis Norén Karas.
Syftet med certifieringen är att ge medarbetarna kunskap att fungera som rådgivare och säkerställa att mötets syfte och mål uppfylls på bästa sätt för kunden.
Utbildningen har tagits fram i samarbete med ”mötesevangelisten” Micke Darmell. Grundutbildningen innebär sex utbildningstillfällen utspridda på cirka nio månader och ämnena spänner från mötens fysiologi och psykologi, till behovsanalys och mötesledarens roll.
Det första utbildningstillfället startar i Göteborg den 14 juni. Utbildningstillfällena ger en grundkunskap som deltagarna kommer utveckla vidare på respektive anläggning. Initiativet har tagits emot med stort intresse av Svenska Mötens medlemmar och de första utbildningstillfällena bokades snabbt slut. Nya utbildningar startar kontinuerligt.