Ett högt NPS-värde är en indikation på lojala och nöjda kunder som är benägna att rekommendera företaget vidare till andra. Hela 48 procent av konferensinköparna uppger att rekommendationer från andra väger tungt och är en viktig faktor när det kommer till att välja anläggning. Något som Svenska Möten har fått bevittna då dem har ökat med hela 16 procent under 2016. – Vi gläds verkligen åt att få ett kvitto på att vårt kundfokuserade arbete gett ett tydligt resultat. Nöjda och rekommendationsbenägna kunder är den bästa marknadsföringen vi kan investera i, säger Pontus Esbo, marknads- och försäljningschef på Svenska Möten i ett pressmeddelande.
Net Promoter Score är ett nyckeltal som används i kundundersökningar och bygger på frågan ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera vidare företaget till en vän eller kollega?”. På en skala 0-10 mäts antalet ”promoters” som svarar 9 eller 10. Sedan förra året har Svenska Mötens NPS ökat från 10 till 21, vilket innebär en ökning med så mycket som sju punkter. Undersökningen genomfördes under perioden 30 september till 7 november 2016. Totalt deltog 901 kvalificerade beslutsfattare inom mötes- och konferenssammanhang. – Det är verkligen roligt, inte minst eftersom undersökningen också visar att hälften av konferensköparna väljer anläggning efter rekommendationer, säger Pontus.