Svenskar spenderar minst pengar i relation till sin disponibla inkomst i Norden under sommaren. Samtidigt gör svenskar, under samma period, flest köp på internet jämfört med sina nordiska grannar. Det visar Ferratums årliga Sommarbarometer som nu genomförs för femte året i rad
Utgiftsprognosen för sommaren 2018 visar att 26 procent, av de 22 000 tillfrågade respondenterna i 16 länder, planerar att öka sin konsumtion jämfört med förra sommaren, medan 40 procent svarade att de kommer spendera lika mycket som de gjorde föregående år.
Svenskarnas planerade sommarutgifter är de lägsta i Norden med strax under 40 procent i relation till hushållens disponibla inkomst. De störst spenderarna i relation till disponibel inkomst i Norden är, inte helt överraskande, Norge med 68,5 procent bundet till sommarutgifter.
Norge och Sverige föredrar kortbetalning när de reser
Föga förvånande svarade fler än sju av tio respondenter i Norge och Sverige att de föredrar kortbetalning framför kontanter när de reser. Jämför man med Finland sjunker siffran dock kraftigt, då endast varannan finländare föredrar kort över kontanter. Däremot visar undersökningen att kortbetalning allt mer utkonkurrerar kontanter, och det är inte bara i Skandinavien som betalningar blir allt mer digitala.
Svenskar spenderar helst sina pengar på sociala aktiviteter
De tillfrågade svenska hushållens kommer huvudsakligen spendera sin sommarkassa på sociala aktiviteter följt av inrikesresor.