Sverige blir partnerland till årets Hannover Messe. För Svenska Mässan, som medverkar med en automationspaviljong, innebär det dessutom startskottet för ett unikt strategiskt samarbete.
– Detta är ett fantastiskt tillfälle att exponera svensk industri, fullt i jämförelse med en världsutställning, menar Annika Persson, affärsutvecklare på Svenska Mässan, som är högst delaktig i den gigantiska satsningen.
Ska visa alla Sveriges styrkeområden
Business Sweden står för den svenska nationalpaviljongen på 1 200 kvadratmeter, som ska visa alla Sveriges styrkeområden. Temat är Sweden Co-Lab, med 110 partners där industriföretag, startups, politiker och akademi medverkar.
– Vi har ett starkt och långvarigt samarbete kring flera av våra viktigaste mässor. Det var därför logiskt för oss att göra en gemensam satsning i Hannover, förklarar Annika Persson och fortsätter:
– Intresset är väldigt stort för svenska kluster och samverkan B2B. Det handlar både om hur vi ska kunna stärka samverkan mellan våra länder, men också mellan olika innovationskluster. Med syftet att få till stånd innovativa samarbeten, forskningsprojekt och investeringar.
Djupare samarbete mellan Svenska Mässan och Hannover Messe
Samtidigt blir automationspaviljongen startskottet för ett djupare samarbete mellan Svenska Mässan och Hannover Messe, som under en längre tid diskuterat ett strategiskt partnerskap. Samarbetet kommer att sjösättas under årets Hannover Messe.
– För oss handlar det om en strategiskt viktig satsning. Svenska Mässan har den största portföljen av industrimässor i Sverige. Hannover Messe speglar flera av dem, till exempel Scanautomatic, ProcessTeknik, Underhållsmässan och Elfack. För Svenska Mässans del innebär det att vi får tillgång till världens största internationell plattform med lösningar för industrin. För våra kunder öppnar det upp för nya möjligheter för en internationalisering av svensk industri, säger Annika Persson.