
Hallå där… Sofi Franzén vd på Eventyr.
Kan du berätta om ett spännande evenemang ni genomfört?
– I samband med Icas 100-års jubileum bjöd Ica in kunder, leverantörer, partners och journalister till Framtidsmötet. Redan i inbjudan till mötet drogs förväntningarna upp och mötet blev snabbt fulltecknat. Inför mötet fick deltagarna ett sms med länk till frågor i en app. Bland annat frågor kring hur de såg på framtidens mat, säger Sofi och fortsätter:
– Som en del av förberedelsen gjordes även en unik undersökning med 00-talisterna kring deras värderingar kring mat i dag. Undersökningen bearbetades av forskare och resulterade i framtidsrapporten där framtidens kunder och dess framtida agerande presenterades.
Vad var syftet med eventet?
– Syftet med eventet var att positionera Ica som tankeledare och experter samt visa att de som marknadsledare har en vision om framtiden. Dessutom bidra till att under 2017 positionera Ica som en visionär och långsiktigt ansvarstagande aktör inom mat, måltider och handel. Uppdraget var även att skapa medial spridning och räckvidd samt få minst 1 000 personer att ladda ner framtidsrapporten.
Hur många deltog på eventet?
– 1 600 deltagare kom till Annexet i Stockholm för att delta. Deltagarna bestod av Icas egna partners, influensers, kunder, journalister och ägare.
Hur såg eventet ut?
– Framtidsmötet genomfördes på Annexet och förväntningarna var höga. Efter en kort men kärnfull inledning av ICA:s vd framförde framtidsspanaren Ashkan Fardost en tolv minuter lång föreläsning om att framtida kundbeteende: Ingenting kommer bli som det brukade vara. Därefter bjöd moderatorerna upp två 14 åringar (00-talister) på scenen. Efter en kort intervju om deras nuvarande värderingar byggda på undersökningen skickades 14-åringarna in i en ”tidsmaskin” på scenen. Med rök och effekter dök 14-åringarna upp som 39-åringar år 2042 på skärmen ovanför tidsmaskinen. 39-åringarna berättade om hur de såg på måltiden och vilka krav de ställde på sin matleverantör, vi fick lära oss hur de agerade som vuxna konsumenter, säger Sofi och fortsätter:
– När våra 14-åringar var tillbaka i ”nuet” fortsatte mötet med en panel av experter inom hållbarhet, foodtech och framtidens butiker som diskuterade slutsatserna ur rapporten. Under panelen jämfördes även publikens svar ifrån den digitala enkäten med framtidens kunder. Mötet avslutades med att 30 barn kom in och hämtade de 1 600 deltagarna till själva firandet av ICA:s historia. I den tillhörande mässparken fortsatte aktiveringen i Framtidsstudion med 3D printad mat, larver och ett personligt test för individuella recept.
Hur följde ni upp eventet?
– Efteråt fick samtliga deltagare en länk till rapporten som stora delar av mötet byggde på. Ett separat press kit skickades ut till journalister.
Blev eventet som ni hade förväntat er?
– Resultatet överträffade förväntningarna kraftigt. Internt på Ica hoppades man på att få 1 200 deltagare till mötet. Resultatet blev 1 600 deltagare. I hård konkurrens med de påkostade historiska 100-års firandet fick Framtidsmötet högsta betyg av samtliga aktiveringar. Över 4 449 400 i räckvidd för media och influensers efter pressträff. Långt över förväntan, säger Sofi och avslutar:
– I senaste mätningen har framtidsrapporten laddats ned över 3 000 gånger mot uppsatt mål 1 000. Rapporten och underlaget ifrån mötet används fortfarande dagligen i Ica:s arbete.
Uppdragsgivare och projektledare från Ica:
Linda Timsäter & Malin Eriksson
Arbetsgrupp, Eventyr:
Kristoffer Schjött-Quist, kreatör & Lisa Knapp, kundansvarig