RTB, Real-Time Bidding, är ett sätt att handla med digital annonsering. Nu finns modernare sätt att hantera online annonsering och det är programmatisk annonsering där RTB ingår som en del av handeln. Programmatisk annonsering är en mer avancerad metod för att annonsera effektivt, lönsamt och med bättre målinriktning. Det finns flera fördelar med den nya processen och eventeffect listar nedan dessa.
Effektivitet
Processen för reklamköp är effektivare då den eliminerar den manuella processen med att placera annonser på enskilda sidor. Att göra ett programmatiskt köp innebär att ett köp utförs med hjälp av en mjukvara där köp- och säljplattform är sammankopplade. Det ger dig tillgång till de flesta webbplatser och andra digitala medier på ett och samma ställe. Annonsörerna slipper därför använda flera system med olika inloggningar och du får bättre koll på alla annonsvisningar.
Bättre målinriktning
Istället för att satsa på målinriktning vid särskilda webbplatser fokuserar annonsörerna nu på en målriktning mot specifika användare, vilket innebär specifika cookies.
Lönsamhet
En tydligare överblick av dina annonsplatser kan bidra till att du kan bedöma resultatet och inrikta dig på speciella målgrupper och användare. Det gör att du får större möjligheter att optimera och byta ut dina annonsplatser.
Så fungerar programmatisk online-annonsering
Programmatisk online-annonsering är ett koncept som omnämns i allt högre frekvens. Marknadsförare använder sig av teknologin för att underlätta arbetet med att lokalisera potentiella kunder och rikta sin reklam mot dem. Genom teknologin kan man spåra de lämpligaste kunderna och på så sätt maximera avkastningen på investeringar. Eftersom teknologin inte anses vara helt utvecklad ännu så är det många företag som väntat med att implementera teknologin. Det är dock tydligt att allt fler har börjat utnyttja programmatisk online-annonsering och kan därmed ses som ett steg i rätt riktning.
I Sverige har implementationen av tekniken varit väldigt låg på senare tid, även fast det uppenbart blir allt fler företag som använder sig av den. Detta eftersom att sambandet mellan annonserna med passande text och bild blir anpassade efter kunden och därmed brukar leda till ökad avkastning på investeringar.
Idag finns denna funktion enbart på digital annonsering. Men arbetet pågår med att utveckla teknologin.
Principen för programmatisk online-annonsering sker vanligtvis genom den här processen:
- En byrå har en specifik insatt grupp för att arbeta med programmatiska köp och därefter tillsätts en digital mediekampanj genom att använda sig av en DSP; Demand Side Platform. Systemet möjliggör skapandet av annonser som kan optimeras i realtid.
- Genom att tillämpa användning av en DMP; Data Management Platform kan annonsören spara all information om kunden samt hur denna har betett sig på annonsörens hemsida vilket lagras på internet i form av cookies. Informationen genom sparad cookies används sedan till att forma målgrupper och därmed rikta annonseringen till kunderna.
- En SSP; Supply Side System är ett verktyg som kan användas av publicisten för att sälja en annonsplats.
- Genom en intelligent auktion och budgivning i realtid så kallad Real Time Bidding kan annonsören köpa en annonsvisning för rätt person vid rätt tillfälle.