1. Dela ut dina arbetsuppgifter
Dela upp dina arbetsuppgifter i ditt team. Förutom att du får en lugnare semester får dina kollegor tillfälle att utvecklas.
2. Skriv lathundar över dina arbetsrutiner
Lämna över tydliga rutinbeskrivningar till de kollegor som tar över dina arbetsuppgifter.
3. Lämna datorn hemma
Genom att lämna datorn hemma slipper du frestas att ta upp den för att ”lite snabbt fixa en grej”. Se även till att slå av jobbmejlen på din privata telefonen.
4. Lägg upp en plan för när du kommer tillbaka
Det är lätt att känna sig överväldigad av den hög med arbete som väntar efter några veckors ledigt. Boka redan innan semestern in ett möte med din chef och kollegor för att stämma av hur allt har gått. Se även till att avvara tid för att beta av mejlkorgen.
5. Var inte för hård mot dig själv
Vissa har lättare än andra för att släppa jobbet helt. Om du vet med dig att du är en person som har svårt att koppla bort arbetet helt – lägg upp ett schema för att begränsa tiden framför datorn.