Botkyrka kommun har medverkat i Almedalen sedan 2012. I år återkommer Botkyrka pop-up kommun med något unikt – mellan 7 och 8 juli upplåter de sitt A-läge i Almedalen, (Donnerska Husets terrass), till över 30 verksamma aktörer från förenings- och näringsliv samt civilsamhället i kommunen.
Kommunen bekostar också scen, teknik och utrustning samt bistår med kommunikationsstöd. Detta för att låta kommunens företag, föreningar och aktörer från civilsamhället synas på årets mest centrala händelse inom svensk politik. Syftet med konceptet är att möjliggöra för fler, även för de som inte har de rätta kontakterna eller budgeten för att ha möjlighet att åka ned.
– Vi har döpt konceptet till Botkyrka Pop-up Kommun, då besökarna under politikerveckan kommer få känna på hur det känns att träda in i kommunen. I vanliga fall brukar Botkyrka kommun åka ned för att berätta om vårt arbete. Men i år gör vi istället något unikt och upplåter vår terrass på A-läge i Almedalen åt över 30 lokala aktörer från kommunen, så att de istället kan berätta om sitt arbete. Allt på terrassen kommer vara ”lokalproducerat”: musiken i högtalarna, aktiviteter på scen, kaffe och fika, inredning, marknadsföringsmaterial, moderatorerna, till och med wifi möjliggörs med hjälp av lokala aktörer, berättar Hediye Güzel, PR- och pressansvarig för Botkyrka kommun till Eventeffect.
Platsen ger en känsla av Botkyrka
Platsen ska upplevas som att träda in i kommunen, en ”Botkyrka pop-up kommun”. Kommunen kommer även att live-sända eventen under dagarna.
– Vi har fått otroligt bra respons, både från kommun, näringsliv och Almedalenveteraner. Några av aktörerna som åker ned till Almedalen är: Johan & Nyström, Redline Recordings, Fikabox och Ortens vatten, samt föreningar såsom IFK Tumba Fotboll, Changers Hub och Orten i Fokus, Radio Botkyrka men också kommunalt ägda bostadsbolaget Botkyrkabyggen, kulturklustret Subtopia, Cirkus Cirkör, stiftelsen Mångkulturella Centrum, bokförlaget Books from heart samt Lida friluftsområde och Hågelby Parken. Vi är totalt över 30 aktörer, fortsätter Hediye Güzel.
Programmet är spikat, men vill man som verksam aktör i kommunen, medverka så går det bra att bidra med exempelvis paneldeltagare eller sponsring av program.
Hur kom ni på initiativet?
– Jag och Siduri Poli, som är projektets operativa projektledare, funderade kring hur man kan lösa problematiken med att Almedalen blir mer och mer exkluderande för varje år. Siduri, som även driver en förening i kommunen, tyckte att verksamheter som inte har råd att åka ned, borde ta kommunens plats. Istället för att prata om dem, så får de prata för sig själva. Kommunen gillade det och breddade erbjudandet till alla verksamheter, både högt och lågt, berättar Hediye Güzel.
Vilka förhoppningar har ni inför Almedalen?
– Om jag ska vara ärlig, så är de höga. Vi hoppas på att locka många besökare och att alla aktörer som tar sig tiden och energin att åka ned, får ut maximalt av sin tid. Blir detta lyckat så kanske fler företag och kommuner vill upplåta sina platser för aktörer i kommunerna.
Vilka möjligheter skapar initiativet?
– Massor! Aktörer får ta plats på en plattform där de kan lyfta frågor som är viktiga för dem, kommunen får exemplifiera för hur ett öppet sinne och möjliggörande kan se ut och besökare kommer få ta del av olika aktörers utbud. Almedalen är möjligheternas centrum och vi utvidgar det, så att fler får följa med. Vi hoppas att alla våra aktörer passar på att nätverka och skapa nya kontaktytor. När de stärker sitt varumärke, stärker det i förlängnigen hela Botkyrka kommun.