B2B, business to business och B2C, business to consumer, är väletablerade begrepp inom affärsvärlden. B2E, business to employee, är en strategi som många jobbar med, men begreppet är inte lika välkänt. Vad betyder egentligen B2E?
B2E marketing kan attrahera och behålla rätt kompetens
B2E är allt det företag gör för att attrahera och behålla medarbetare. Strategin kan innebära att företagen erbjuder en tydlig introduktion för nya medarbetare, flexibla arbetstider och bonusar eller bjuder in till kickoff och julavslutning. Genom en medveten strategi för B2E finns det möjlighet att bygga företagskultur, ta hand om relationerna och engagera medarbetarna i företagets vision, strategi och värderingar. Richard Branson har en gång sagt:
”If you take care of your employees, they will take care of your business.”
Utan nöjda medarbetare blir det svårt att skaffa nöjda kunder och det är därför många företag idag börjar med att odla framgången internt. Genom att skapa starka gemensamma värderingar och ta hand om medarbetarna, går det att skapa en kultur där medarbetarna tar hand om kunderna. Medarbetarna har en stor påverkan på varumärket och deras beteende eller bemötande skapar tillsammans bilden av en organisation. Stolta medarbetarna blir bra ambassadörer för varumärket och företaget.
Employer branding och business to employee
Att jobba med B2E ligger nära employer branding, att jobba med sitt varumärke som en attraktiv arbetsgivare. Idag är det hög konkurrens om duktiga medarbetare och i en allt mer föränderlig arbetsmarknad kräver medarbetarna mer än tidigare av sina arbetsgivare. Att vara en attraktiv arbetsgivare kan innebära att erbjuda medarbetarna förmåner, flexibla arbetsplatser eller bonusar. Men det kan även innebära att ha en stark företagskultur som många vill vara en del av. Event är ett bra sätt att skapa samhörighet och en stark kultur inom företaget. Genom att visa medarbetarna att de går först, så stärks deras relation till företaget. Det är på så sätt man kan bygga varumärket inifrån och ut. När medarbetarna vet vilka värderingar företaget står för så blir det lättare för dem att kommunicera och leva varumärket. Att jobba med kundevent innan man jobbar med attityden hos de som faktiskt möter kunderna och förväntas leva upp till företagets värderingar, kan vara som att kasta pengar i sjön – såvida medarbetarna inte är förankrade i värderingarna.
Exempel på B2E-event
Event med syfte att vara en attraktiv arbetsgivare är de event som har medarbetarna i fokus. Det kan vara kickoff inför våren, julavslutning, regelbundna frukostträffar med information om verksamheten eller konferens med syfte att samla gruppen.
Av: Lovisa Wallin