
Andy Pimmeshofer, vd och grundare på Minnesota Communication summerar 2018 och berättar om sina förväntningar på framtiden i sin årskrönika.
Vilken är din verksamhets största nyhet 2018?
– Det är svårt att plocka ut en enda nyhet då det har hänt väldigt mycket på Minnesota under 2018. Vi gör vårt bästa år någonsin sedan starten 2001. Vi spränger 100 miljoner kronor-vallen i omsättning och resultatet överstiger 10 miljoner kronor och vi vann 2 guld i Gyllene Hjulet, tillsammans med ATG och SEB. Våra fantastiska medarbetare har levererat på topp hela året och vi har stärkt vår position som premium byrå med fokus på brand engagement.
Är det något projekt ni rustar för 2019?
– Det är likadant här, svårt att nämna något enskilt projekt, då vi rustar för väldigt många inspirerande projekt. Under 2018 genomförde vi 175 projekt och vi räknar med minst lika många under 2019. Numera är det högtryck januari-december med en jämn ström av leveranser hela året. Jag hoppas få återkomma och berätta om några projekt som har stuckit ut lite extra under året. Vi har oväntade lösningar på gång som kommer att synas.
Vilka förväntningar har ni för 2019?
– Förväntningarna är som vanligt höga inför ett nytt år, men först skall vi fira en god jul och ett festligt nyår tillsammans med nära och kära. Efter flera års stark utveckling befinner vi oss på en hög nivå, varifrån vi gärna tar nästa kliv i utvecklingen. Om bara konjunkturen håller i sig ser vi massor av roliga möjligheter tillsammans med både våra befintliga kunder som ett flertal nya som är på väg in. 2019 kommer att bli väldigt spännande!
Vilka är de främsta trenderna inom din del av bransch?
– ”Revolutionen är inte digital, den är social” brukar vi säga. Visst är det digitala lösningar som skapar möjligheterna. Men det är den sociala dimensionen som skapar kraften. Se bara på plattformar som Facebook, företag som Uber eller fenomen som MeToo. Det är de sociala krafterna som idag är på väg att rita om spelplanen för grundläggande samhällsfunktioner som politik, ekonomi och näringsliv, säger Andy och fortsätter:
– För företag och organisationer som vill förstå vår samtid och navigera rätt i framtiden är det avgörande att förstå de krafter den sociala revolutionen sätter i rörelse. Hur förflyttar vi fokus från värdekedjor till ekosystem, från kanaler till arenor och från vinster till värde. Värdet av det personliga mötet är idag högre än någonsin. Och att vi lever parallellt i en digital och analog värld är bara helt naturligt. Välkommen till den underbara framtiden.