Nu slår Visit Sweden upp portarna för en ny typ av museum i Sverige. Utan väggar, tak och fysiska utställningsobjekt ska Swedish Design Museum skapa uppmärksamhet för svensk design och intressera fler utländska turister att planera för Sverige som sitt nästa resmål.
Den första utställningen, Live from Sweden, har kurerats av svenska designexperter och lyfter fram samtida svensk arkitektur, design och mode. Åtta föremål har valts ut, bland annat en reflexväska av Ann-Sofi Back, ett klimatsmart höghus i trä från Folkhem/Wingårdhs arkitekter och en löpvänlig barnvagn från Thule. Första utställningens idé är att visa upp hur svensk design är en del av människors vardag.
– Medan många andra länder har pampiga nationella designmuseer väljer vi att visa upp föremål i ett virtuellt museum som är öppet för alla, dygnet runt. Därför vill vi visa hur människor använder föremålen med Facebooksändningar och film, säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden.
Använder Facebooklive
I stället för att visa en sak i en monter eller ett plagg på en galge väljer Visit Sweden att presentera designföremålen genom att sända live på Facebook eller med ”live on tape”-film i museet. På onsdag förmiddag startar en livesändning från Hopes butik i Stockholm, där killar och tjejer provar deras unisexkollektion. Senare under dagen sänds en stunds vardagsliv från Strandparken, ett höghus i trä som binder koldioxid. Under kvällen kan man följa en livesändning från en hemmafest, med trådlösa högtalare som gör professionellt ljud tillgängligt för fler.
Visit Sweden driver programmet Swedish Design Moves mellan 2016 och 2019 på uppdrag av regeringen tillsammans med Svensk Form, Association of Swedish Fashion Brands/ASFB, Sveriges Arkitekter samt Trä- och Möbelföretagen.