I slutet av februari 2017 frågade Ingager över 400 svenskar företag och organisationer om deras syn på Facebookmarknadsföring under 2017. Resultaten presenteras i FacebookBarometern 2017.
Undersökningen visar att svenska företag väntas investera lika mycket eller mer i marknadsföring på Facebook i år. 44 procent av företagen svarade att de tänker öka marknadsföringen på Facebook under 2017. 32 procent kommer öka marknadsföringen på Instagram. Siffrorna visar även att åtta gånger fler företag satsar på Instagram än på Snapchat.
Världens största sociala medie
5,9 miljoner svenskar är nu aktiva på Facebook, världens största sociala medie. Facebooks popularitet bland svenska användare resulterar i att svenska företag markant ökar sin närvaro på, och investeringar i Facebook som kanal. 63 procent av de undersökta företagen planerar att under 2017 skapa mer innehåll för Facebook och Instagram. Mer än 70 procent är nöjda med resultaten som Facebookmarknadsföringen skapar.
– De företag som inte har knäckt Facebook-koden riskerar att hamna på efterkälken gentemot konkurrenterna. Facebook är också ett sätt att lära sig om sin kund, men just kunskap om kunden är något många av företagen saknar, säger Jimmy Jakobsson, vd på Ingager i ett pressmeddelande.
Färre än 5 procent av företagen i undersökningen uppger att de kommer att arbeta med Snapchat under 2017. Det kan jämföras med Instagram (30 procent), Twitter (17 procent) och Linkedin (26 procent) Pinterest, Twitter och Google+ tappar alla i intresse från företagen. Medan intresset ökar något eller är stabilt för Instagram, Linkedin och Snapchat.
Klicka här för att ladda ner hela Facebookbarometern2017