Verktyget kommer att hantera ansökningar om medverkan i Almedalsveckans officiella program och blir ett centralt verktyg för arbetsgruppen under arbetet med att hantera och godkänna organisationer och företags evenemang. Systemet kommer även att innehålla integrationer till kringsystem och betalningslösningar. Under Almedalsveckan 2023 genomfördes 2103 evenemang med 1207 arrangörer.
– Det är ett mycket prestigefullt uppdrag att få arbeta med Almedalsveckan och vi ser mycket fram emot att ta fram en ny och modern lösning för att effektivisera arbetet med alla arrangörer samt för Almedalsveckans arbetsgrupp säger Michael Westerberg, Affärsområdeschef Mjukvara på Informationsteknik.
Arbetet med den nya plattformen har påbörjats och den kommer att vara i drift till Almedalsveckan 2025.
– Vi ser framemot att få ett nytt och modernt gränssnitt, som förenklar för våra arrangörer när de skickar in ansökningar om evenemang till det som är Almedalsveckan, nämligen det officiella program, säger Mia Stuhre, verksamhetsledare Almedalsveckan.