Teknikerna som gör detta möjligt är:
- Individuell identifiering. Det är i dag möjligt att se hur personer agerar mellan olika enheter och ibland till och med mellan olika kanaler.
- Normativ analys. I dag kan man förutse vad en person behöver, önskar eller vill ha vid ett givet tillfälle.
- Dynamisk distribution. Man kan numera leverera optimerad och personlig marknadsföring vid rätt tillfälle och på rätt platser.
- Skalbarhet. Det går att kommunicera på individnivå, men det finns även möjligheter att skala upp metodiken och därmed öka räckvidden.
Tyvärr utnyttjas dessa möjligheter i en begränsad utsträckning. Ett misstag som ofta görs är att man ignorerar den kontext som budskapet kommuniceras i. Om man inte har identifierat rätt tidpunkt och plats exempelvis, så finns det risk att kommunikationen upplevs som irriterande och icke-värdeskapande.
Ambitionen bör vara att planera kommunikationen kring de ögonblick som passar användaren istället för att styras av sin egen planering. Genom att använda tillgänglig teknik är det möjligt att identifiera dessa magiska stunder för just din målgrupp. Lyckas detta kommer kommunikationen inte uppfattas som irriterande avbrott utan som värdeskapande information.
Tre saker att tänka på:
- Identifiera det användarbehov som din produkt eller tjänst uppfyller, kommunicera värdet till användarna.
- Undersök möjligheten för ditt företag att börja arbeta med normativ analys, lär känna dina användare och kunder bättre. Först då kan du skapa bättre kommunikation.
- Sätt ett långsiktigt mål gällande hur ditt företag ska utveckla möjligheten att nå rätt person, på rätt plats, vid rätt tidpunkt och med rätt värdeerbjudande.
Av: Simon Beyer
Chief Strategy Officer Ingager
[email protected]