”Det finns inte en risk att talarna kommer att skymma bilden?” frågade jag min kund. Jag visste att det var dyrt att lägga sin kund-dag där vi var och jag ville verkligen att de skulle få maximalt värde för pengarna.
”Det är här deras grund-setup så det måste de väl ändå ha tänkt på.” sa min kund.
”Ok” svarade jag.
Dagen efter var det dags. Programmet startade. Samtliga talare hade projektorlampan i ansiktet och mycket riktigt dolde de en del av sina bilder. Jag också. Nu har jag som tur var en svart bakgrund på alla mina slides så det blev mindre märkbart, men ändå.
Tänk att det finns konferensanläggningar som fortfarande inte förstår hur man bygger upp en optimal mötesmiljö. Vid tre tillfällen de senaste veckorna har jag upplevt detta. Personal har stått där med VGA-kontakter när jag bett om HDMI. De blir nervösa när jag visar min Mac (jo det är sant. 2022…) De har tappat bort headsets. De har satt kunden i ett rum med stora pelare när de ska köra hybridmöte så att det inte finns en enda kameravinkel som funkar… Och de sätter alltså projektorn så att den bländar varenda talare…
De anläggningar som sätter sig in i kundens behov på riktigt och sedan kan leverera på det, även tekniskt, är vinnare. Beställares kompetens ökar. Då måste leverantörernas kompetens öka också. Många anläggningar gör ändå ett alldeles utmärkt jobb. Det tål att sägas. Jag är ofta imponerad. Tekniskt har de steppat upp. Flera har börjat med kortskjutande projektorer. Jag ser platser där skärmar och dukar är placerade så att alla ser dem – utan att talaren är i vägen. Ljudupplevelsen är ofta på topp. En del har till och med hybridlösningar. Jag hyllar AV-tekniker som kan sitt jobb och bidrar i det tysta. Hotellpersonal är över lag väldigt trevliga. Allt det här kommer att ge dessa anläggningar en klar fördel.
Kom ihåg:
Ni får de kunder ni förTJÄNAR
Jag önskar er en härlig konferensvinter!
Föreläsare i ledarskap och arbetsglädje, styrelsemedlem i Talarföreningen, en branschförening för föreläsare och moderatorer