Vem minns inte historieläraren på grundskolan som gång på gång försökte förklara vikten av kunna sin historia. Så här trettio år senare kan jag konstatera att läraren nog hade en poäng, den som inte känner till det förflutna kommer inte heller kunna behärska framtiden.
Kunskap och förståelse om en bransch eller ett företags historia i kombination med insikter om vilka trender som pågår och påverkar kommer vara allt viktigare för att rusta en verksamhet för framtiden.
Stockholmsmässan i förändring
Inom mäss- och mötesvärlden har Stockholmsmässan påbörjat den resan under senaste året. Vi har blickat inåt och bakåt för att gå framåt och utåt. Under året som gått har mycket spännande hänt. Vi har organiserat om oss i nya konstellationer, fått flera nya duktiga kollegor och tillsammans har vi rustat oss för att utveckla och bredda verksamheten för framtiden.
Trenden med en ökad digitalisering, där tekniken möjliggör detaljerade skräddarsydda lösningar där kundens affär är i fokus gör att Stockholmsmässan 2019 och några år framöver kommer utveckla e-handeln för att inspirera och förenkla för våra utställare.
Nya samarbeten
En trend är också att samarbeten och samverkan får en större betydelse. I en allt komplexare omvärld där företag och individer blir mer och mer specialiserade växer betydelsen av att samarbeta och samverka tillsammans med andra aktörer sig allt starkare. Detta öppnar upp för nya innovativa samarbeten och möjligheter för Stockholmsmässan.
Förväntningarna på 2019 är att fortsätta att locka hundratusentals personer till vår anläggning, att vi ska inspirera och vara en mötesplats för människor som delar ett gemensamt intresse – det kan vara inredning, trädgårdar eller båtliv. Förutom mässverksamheten fortsätter vi vårt arbete för en förbättrad hållbarhet, ökad säkerhet och satsningen på digitala lösningar.
Mötes- och mässbranschen står ständigt inför utmaningar och möjligheter. Det som vi med säkerhet vet är att människor fortsätter att vilja träffas och en mässa är den optimala mötesplatsen för att dela kunskap, handla, träffa människor och få inspiration.
Så det är med stor tillförsikt och nyfikenhet som jag blickar in i 2019 och som Ingvar Kamprad sa en gång: tänk på att framtiden behöver dig!
Av: Catarina Oscarsson, operativ projektledare på Stockholmsmässan