Avtalet ger Destination Eskilstuna tillgång till kontinuerlig information kring bokningsläget, men även besökares omdömen av anläggningarna i stadskärnan.
– För första gången kan nu Destination Eskilstuna redovisa beläggningsstatistik dag för dag i
stadskärnan. Tidigare har vi behövt vänta in statistik från Statistiska Centralbyrån, säger Maria
Ringström, destinationsstrateg på Destination Eskilstuna.
Ökad beläggning
Från första januari i år till och med nionde oktober redovisar Eskilstuna en ökad beläggning med 11
procent jämfört samma tidsperiod föregående år. Sommarmånaderna maj till och med sista augusti visar en rekordökning med hela 14 procent i beläggning, jämfört med förra året. Även omsättning per
tillgängligt rum ökade med 17 procent under sommarmånaderna,
– Statistikverktyget ger oss omedelbar överblick över stadskärnans tillgängliga, men även sålda rum
och intjäning, vilket är mycket användbart vid värvning av nya evenemang, möten och kongresser,
säger Emelie Gard, projektledare på Eskilstuna Convention Bureau.
– Vi har nu även möjlighet att få direkt återkoppling på hur till exempel en festival som Gainesville
bidragit till ökat antal övernattande besökare. Gainesville, som i år genomfördes för andra gången,
genererade fler hotellövernattningar i stadskärnan jämfört med förra året, säger Micke Lönngren,
evenemangschef på Destination Eskilstuna.
En av Sveriges första destinationer
– Destination Eskilstuna är en av de destinationer som är först ut med att teckna avtal för Stateas
servicelösning. Där ingår också tjänsten Loopon som hämtar omdömen om anläggningar i Eskilstuna
via internet-kanaler som till exempel Tripadvisor och Booking.com. Inhämtningen av data sker
dagligen vilket möjliggör realtidsuppföljning, säger Johan Borgstedt på Statea.
– Statistikverktyget ger oss möjlighet att styra våra kommunikationssatsningar bättre. Ser vi att vissa
datum återkommande har lågt bokningsläge har vi möjlighet att planera in riktade kampanjer mot
olika målgrupper för att locka besökare under just dessa datum, säger Elin Stenman, marknadschef på
Destination Eskilstuna.