För att utveckla e-sportens avtryck i kommunen satsar nu Destination Jönköping tillsammans med DreamHack på ett fördjupat samarbete.
Samarbetet är ett treårigt projekt som ska få Jönköping att andas DreamHack året runt.
Ska locka besökare året runt
– Destination Jönköping har i uppdrag att bedriva ett långsiktigt och strategiskt arbete både nationellt och internationellt och vi arbetar för att Jönköping ska upplevas som en attraktiv destination året runt, säger Charlotte Guldstrand, tf vd Destination Jönköping och fortsätter:
– Förutom de populära festivalerna som två gånger om året lockar flera tusentals besökare från hela världen vill vi nu skapa möjligheter för fler aktiviteter och möten kopplade till e-sport i Jönköping.
DreamHack har under lång tid etablerat sig i Jönköping och det kommer årligen ca 100 000 besökare på DreamHack Summer- och DreamHack Winter-festivalerna.
Vuxit fram som en av e-sportens huvudstäder
Dessa ger goda besöksnäringseffekter till staden, men både destinationsbolaget och DreamHack ser stora möjligheter med att utöka engagemanget utanför evenemangen. E-sport är snabbt växande och allt fler företag och verksamheter använder det i sin kompetensutveckling.
– Jönköping har, bland annat tack vare DreamHack, vuxit fram som en av e-sportens huvudstäder. Det faller sig därmed helt naturligt att vi nu lägger i en högre växel för samarbetet mellan DreamHack och Destination Jönköping med målet att främja såväl Jönköping som DreamHack både på det nationella och det internationella planet, säger Christoffer Melin, International Expansion Manager DreamHack, på ESL Gaming.
Hoppfullt att blicka framåt
– Det här året har haft och har fortfarande oerhört stora effekter på hela vårt samhälle, inte minst besöksnäringen. Att då kunna få blicka framåt och göra en gemensam satsning för att stärka staden känns väldigt hoppfullt och glädjande, avslutar Charlotte Guldstrand.