Hallå där… Mikael Andersson, enhetschef för Gasklockorna i Gävle. För Eventeffect berättar han om utmaningar och fördelar med att stå som värd för tv-produktionen Mästerkocken.
Slutcastingen av programmet Mästerkocken har spelats in på Glasklockorna i Gävle sedan 2011. Det brukar vara tre avsnitt per säsong.
”Vi har aldrig marknadsfört oss”
– De måste ha sett vårt unika kulturområde med dom stora öppna och fantastiska lokaler vi har, och tyckt att det var lämpligt för produktionen, säger Mikael och fortsätter:
– Vi har aldrig marknadsfört oss, utan produktionen måste ha hört talas om oss ändå. Kanske har de varit här i något annat sammanhang eller sett lokalerna i någon annan produktion.
Mikael berättar att det är svårt att säga exakt hur mycket Mästerkocken har betytt när det kommer till antal bokningar.
– Vi började jobba mer intensivt med att boka ut området samtidigt som programmet började spelas in hos oss, säger Mikael och fortsätter:
– Det är dock tydligt att folk har sett lokalerna på tv. Det är nämligen många som kommer hit som undrar var Mästerkocken spelas in och vill se det med egna ögon.
Ytor och ström
En tv-produktion behöver förutsättningar i form av ytor, tillgänglighet och ström, berättar Mikael.
– När du öppnar upp för en tv-produktion är viktigt att vara diskret. Du bör också veta att de själva vill styra tider och tillgänglighet till lokaler efter deras egna scheman.
Värdera den mediala tiden
Mikael menar att det inte alltid är ekonomiskt fördelaktigt att ta emot en tv-produktion.
– Det är inte alltid så ekonomiskt fördelaktigt som man kan tro att ha en tv-produktion hos sig. Du får hitta andra sätt att kompensera eller värdera den mediala tiden istället, avslutar Mikael.