Tomas Skoglund har sedan 2008 varit partner i eventföretaget SpringConf och kommer närmast från tjänsten som marknadschef för Congrex Sweden. Han är utbildad civilekonom vid Örebros universitet och började sin karriär som marknadschef inom Elite Hotels.
Vad jobbar du som?
– Jag arbetar som projektledare och eventproducent på SpringConf.
Vad gör en eventproducent på SpringConf?
– En eventproducent hjälper kunderna att förverkliga sina idéer och ser till att det blir ett bra arrangemang med det syftet man har. Jag undersöker innehållet, vad som ska kommuniceras, vem mottagaren är och hur man ska planera sitt arrangemang för att de ska bli så bra som möjligt med de förutsättningar man har.
Hur ser en vanlig dag ut på jobbet?
– En vanlig dag på jobbet innehåller ofta några möten med uppdragsgivare. Jag har också planeringsmöten med kollegor och andra leverantörer som vi arbetar med. Leverantörerna utgör olika delar i ett arrangemang – det kan vara underhållning, talare, människor som arbetar med tekniken, hotell- och cateringtjänster och kommunikation. Dessa möten är ofta kreativa och vi hittar på olika upplägg. Jag är också ute på plats och genomför event flera dagar i veckan.
Vad är det roligaste med ditt arbete?
– Det roligaste med mitt arbete är att vara ute på event och se när planen blir verklighet. Det är roligt när jag ser att allt faller på plats och deltagarna får uppleva det jag satt in i eventen.
Vilka är de största utmaningarna med ditt arbete?
– Det är olika, ibland är utmaningen att hitta på nya saker till kunder jag arbetat med länge. Det är utmanande att hela tiden röra sig framåt och inte stanna upp, då jag inte vill göra saker på rutin utan att hela tiden utmana sig själv. Det gör jag genom att inte se några begränsningar och hela tiden tänka nytt och vrida och vända på saker för att se hur jag kan göra det bättre. När en kund säger:” Nu ska vi se till att de här människorna ska få uppleva något de aldrig gjort tidigare”, så innebär det en utmaning då jag ska hitta något som känns helt nytt och ogjort.
Vilka är den viktigaste lärdomarna du fått genom din karriär?
– Att det mesta går att lösa. Man måste vara flexibel och kunna anpassa sig efter nya förhållanden då ingenting är statiskt. Ibland gäller det att vara ute i god tid men det kan också vara så att projekt som löper under lång tid förändras och då gäller det att anpassa sig snabbt efter kundens önskemål. När man jobbar med event måste man vara väldigt flexibel då många företag råkar ut för förändringar, exempelvis om kunden växer så måste man tänka mycket större än tidigare. Det kan också vara så att man får ändrad budget och då måste man ibland trolla men knäna när det inte går att få loss de pengar man skulle vilja arbeta med.
Har du några tips till andra början i karriären?
– Var med på så mycket som möjligt och skaffa erfarenhet av verkligheten. Det är svårt att lära sig att arbeta med event under en utbildning då det kan se ut på så många olika sätt – vissa event är rena konsumentevent och då gäller det att tilltala personer, medan andra event är för företag eller ledningsgrupper och då ser det annorlunda ut. Det viktigaste som ny är att vara öppen, lyhörd och se till att vara med på många event för att se variationerna.
Vilket är ditt bästa sommarminne?
– Det bästa sommarminnet när jag och min sambo bilade runt hela Europa i två och en halv månad. Vi reste först till Danmark, sen Holland, Belgien, Frankrike, Spanien, Italien, Österrike, Tyskland och sedan upp igen.
Läs även den föregående artikeln med Svenska Dagbladets eventchef Ulrika Dratwa.